Charles Explorer logo
🇨🇿

Psychopatologie dětí

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPNP3Q206A

Sylabus

1. Specifika dětské psychopatologie 2.

Mentální retardace 2. Psychické poruchy při neurologických onemocněních dětí 3.

Pervazivní vývojové poruchy 4. Poruchy sociální funkcí + náročný temperament 4.

Dítě ohrožené prostředím: týrané, zanedbávané a sexuálně zneužívané dítě, psychická deprivace a subdeprivace 5. Porucha aktivity a pozornosti 5.

Specifické vývojové poruchy řeči a jazyka; Specifické vývojové poruchy školních dovedností; Specifická vývojová porucha motorické funkce 6. Psychické poruchy se somatickými projevy v dětství a adolescenci 7.

Neurotické poruchy v dětském věku, poruchy vyvolané stresem, 8. Afektivní poruchy v dětském věku, 8.

Sebepoškozování a suicidalita v dětství a dospívání 9. Psychózy v dětském věku, 10.

Poruchy příjmu potravy v dětství a dospívání 11. Disharmonický vývoj osobnosti 11.

Poruchy chování 11. Poruchy chování způsobené užíváním psychoaktivních látek 12.

Dítě v nemoci, náročné životní situaci, psychosomatická onemocnění v dětském věku.

Anotace

Předmět má za cíl poskytnout studentům a studentkám informace o duševních poruchách v dětství a dospívání. Prostřednictvím předmětu si studující mají osvojit nejen poznatky o dětské psychopatologii, ale také (a zejména) citlivý způsob uvažování o normalitě a abnormalitě psychického vývoje u dětí a dospívajících. Základním východiskem výuky proponovaného předmětu je zdůrazňování značné vývojové variability psychického vývoje dítěte. V tomto kontextu je tedy důležité nepokládat každý nestandardní projev v chování dítěte za psychopatologický, neboť se často jedná spíše o hraniční projev ještě přiměřeného duševního vývoje, což platí především pro složitější ontogenetická období. V předmětu budou systematicky představeny jednotlivé psychické poruchy a jejich specifické projevy v období dětství a dospívání tak, aby absolventi dokázali rozpoznat hranici normality a abnormality. Poznatky budou rámovány Diagnostickým a statistickým manuálem duševních poruch (DSM) a Mezinárodní statistickou klasifikací nemocí a přidružených zdravotních problémů (MKN). Současně budou ilustrovány na konkrétních příkladech. Studující se v předmětu budou setkávat s kazuistikami a budou vedeni k jejich citlivé interpretaci s pomocí osvojených poznatků. Předmět je rozdělen do následujících tematických okruhů:

1. Specifika dětské psychopatologie,

2. Psychické poruchy při neurologických onemocněních dětí,

3. Mentální retardace,

4. Specifické vývojové poruchy řeči a jazyka; Specifické vývojové poruchy školních dovedností; Specifická vývojová porucha motorické funkce,

5. Pervazivní vývojové poruchy,

6. Poruchy chování a emocí – Hyperkinetické poruchy, Poruchy chování,

7. Emoční poruchy se začátkem specifickým pro dětství, Poruchy sociálních vztahů se vznikem specifickým pro dětství a adolescenci, Tikové poruchy,

8. Jiné poruchy chování a emocí začínající obvykle v dětství a v adolescenci – neorganická enuréza, neorganická enkopréza, Porucha pohlavní identity v dětství,

9. Poruchy spánku a poruchy příjmu potravy u dětí,

10. Psychózy v dětském věku,

11. Sebevražedné chování, sebepoškozování v dětství a v adolescenci,

12. Afektivní poruchy v dětském věku,

13. Neurotické poruchy v dětském věku, poruchy vyvolané stresem,

14. Návykové nemoci v dětském věku,

15. Týrané, zanedbávané a sexuálně zneužívané dítě, psychická deprivace a subdeprivace,

16. Dítě v nemoci, náročné životní situaci, psychosomatická onemocnění v dětském věku.