Tématické bloky ve výuce:
1) Psychologická diagnostika - teoretický úvod do psychologické diagnostiky dětí a mládeže Obecné principy diagnostického procesu v klinické psychologické praxi; psychometrický a dynamický přístup v ps. diagnostikce (výhody i limity); psychologický test jako nástroj ps. diagnostiky, teorie tvorby ps. testů, formy psychologického testování, uvedení do psychometriky.
2) Specifika dětské diagnostiky Specifické otázky diagnostiky dětí a mládeže, diagnostický setting; klinické metody v diagnostice dětí
3) Testy a testové baterie pro hodnocení inteligence Základní principy konstrukce a uspořádání testů inteligence, SB IV, WPPSI, SON-R, WISC, IDS, IDS-P, K-ABC a další.
4) Vývojové škály Uvedení do oblasti tvorby a používání vývojových škál, propojení s poznatky vývojové psychologie (Piagetova teorie vývoje myšlení, teorie attachmentu), Brazelton, Gesell, BSID-II, III, Bayley IV a jejich srovnání.
5) Diagnostika dílčích schopností z pohledu neuropsychologického vyšetření Zraková percepce: Edfeldt, Frostigová, motorika: MABC-2, Orientační test dynamické praxe, pozornost: d2, číselný čtverec, TMT, paměť: Rey-Osterriethova kompl. figura, AVLT, Bentonův vizuální retenční test
6) Diagnostika PAS ADOS, ADIR, CARS, screeningové dotazníky, využití jiných dg. nástrojů (inteligenční soubory, ROR …)
8) Projektivní metody Specifika diagnostiky osobnosti v dětském věku; TAT a odvozené metody (CAP, CATO, Apercepční karty pro adolescenty, Michalovo projektivní interview, Roberts-2, TEMAS) + rekapitulace skórovacích systémů ROR u dětí - hodnocení vývojové úrovně; kresba - jako hodnocení vývojové úrovně (včetně pojetí vývoje kresby v dětském věku) + rizika užití jako projektivní metody; další metody (Scénotest, Test světa)
9) Dotazníky a škály Specifika užití v dětském věku, klinické: depresivita (CDI), úzkost (CMAS, STAI. KSAT), symptomy posttraumatu, exekutivní fce (BRIEF, Connersová); osobnost: Eysenck (JEPI, B-JEPI, JEPQ), Cattell (HSPQ, CPQ), Piers-Harris 2, Freiburský osobnostní dotazník
10) Rodinná diagnostika Uvedení do problematiky diagnostiky rodinného prostředí, rozhovor (inspirace rodinnou terapií, systemikou); pozorování volné a při řízené činnosti; dotazníkové metody + Bene Antony; projektivní - kresba (začarované) rodiny, Scénotest; FAST
11) Speciální otázky dětské diagnostiky Diagnostika dětí se zrakovým, sluchovým, příp. kombinovaným postižením. Secifické metody (Reynel-Zinkinové škály, ITVIC, Tactual Profile a další). Ke kurzu jsou založeny studijní opory v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9930¬ifyeditingon=1
Cílem kurzu je seznámit studenty se základy psychologické diagnostiky dětí a mládeže. Kurz je tvořen dvěma tematickými bloky. 1. Blok základních teoretických znalostí z oblasti psychologické diagnostiky dětí a mládeže:
Akcentuje porozumění obecným principům diagnostického procesu v klinické psychologické praxi. Vytváří podmínky pro porozumění teoretickým východiskům tzv. psychometrických a dynamických postupů v psychodiagnostice a ukazuje výhody i limity obou těchto přístupů. Stručně představuje i základní principy psychometriky. 2. Blok praktických aplikací:
Akcentuje praktické ukázky struktury a vedení psychodiagnostického vyšetření v klinické praxi. Představuje základní materiály využívané psychodiagnostice. Orientuje studenta v nabídce psychometrických nástrojů a metodik dostupných pro českou populaci, vede k porozumění znakům kvality u psychometrických nástrojů. Obecně přestavuje postupy pro posouzení: školní připravenosti, struktury kognitivních schopností, gramotnosti, osobnosti, sociálních kompetencí, motivace. Modelově přestavuje postupy pro diagnostiku SPU, poruch vývoje jazyka a komunikace, mentální retardace.