Charles Explorer logo
🇬🇧

Diagnostics in Children

Class at Faculty of Education |
OPNP3Q207A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Tématické bloky ve výuce:

1)      Psychologická diagnostika - teoretický úvod do psychologické diagnostiky dětí a mládeže  Obecné principy diagnostického procesu v klinické psychologické praxi; psychometrický  a dynamický přístup v ps. diagnostikce (výhody i limity);  psychologický test jako nástroj ps. diagnostiky, teorie tvorby ps. testů, formy psychologického testování, uvedení do psychometriky.

2)  Specifika dětské diagnostiky  Specifické otázky diagnostiky dětí a mládeže, diagnostický setting; klinické metody v diagnostice dětí

3)      Testy a testové baterie pro hodnocení inteligence  Základní principy konstrukce a uspořádání testů inteligence, SB IV, WPPSI, SON-R, WISC, IDS, IDS-P, K-ABC a další.

4)      Vývojové škály  Uvedení do oblasti tvorby a používání vývojových škál, propojení s poznatky  vývojové psychologie (Piagetova teorie vývoje myšlení, teorie attachmentu), Brazelton, Gesell, BSID-II, III, Bayley IV a jejich srovnání.

5)      Diagnostika dílčích schopností z pohledu neuropsychologického vyšetření  Zraková percepce: Edfeldt, Frostigová, motorika: MABC-2, Orientační test dynamické praxe, pozornost: d2, číselný čtverec, TMT, paměť: Rey-Osterriethova kompl. figura, AVLT, Bentonův vizuální retenční test

6)      Diagnostika PAS  ADOS, ADIR, CARS, screeningové dotazníky, využití jiných dg. nástrojů (inteligenční soubory, ROR …)

8)      Projektivní metody  Specifika diagnostiky osobnosti v dětském věku; TAT a odvozené metody (CAP, CATO, Apercepční karty pro adolescenty, Michalovo projektivní interview, Roberts-2, TEMAS) + rekapitulace skórovacích systémů ROR u dětí - hodnocení vývojové úrovně; kresba - jako hodnocení vývojové úrovně (včetně pojetí vývoje kresby v dětském věku) + rizika užití jako projektivní metody; další metody (Scénotest, Test světa)

9)      Dotazníky a škály  Specifika užití v dětském věku, klinické: depresivita (CDI), úzkost (CMAS, STAI. KSAT), symptomy posttraumatu, exekutivní fce (BRIEF, Connersová); osobnost: Eysenck (JEPI, B-JEPI, JEPQ), Cattell (HSPQ, CPQ), Piers-Harris 2, Freiburský osobnostní dotazník

10)   Rodinná diagnostika  Uvedení do problematiky diagnostiky rodinného prostředí, rozhovor (inspirace rodinnou terapií, systemikou); pozorování volné a při řízené činnosti; dotazníkové metody + Bene Antony; projektivní - kresba (začarované) rodiny, Scénotest; FAST

11)   Speciální otázky dětské diagnostiky Diagnostika dětí se zrakovým, sluchovým, příp. kombinovaným postižením. Secifické metody (Reynel-Zinkinové škály, ITVIC, Tactual Profile a další).   Ke kurzu jsou založeny studijní opory v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9930&notifyeditingon=1

Annotation

The aim of the course is to introduce students to the basics of psychological diagnosis of children and youth. The course consists of two thematic blocks.1.

Block of basic theoretical knowledge in the field of psychological diagnostics of children and youth. It creates the conditions for understanding the theoretical background of the so-called psychometric and dynamic procedures in psychodiagnostics and shows the advantages and limitations of both approaches. 2.

Practical applications. It introduces the basic materials used in psychodiagnostics.

Orientates the student in the range of psychometric tools and methodologies available for the Czech population, leads to an understanding of the quality features of psychometric tools. Generally introduces procedures for assessing: school readiness, cognitive ability structure, literacy, personality, social competences, motivation.

Model procedures for diagnosing SPU, language and communication development disorders, mental retardation.