Předmět je zaměřen na nejdůležitější poradenské postupy - diagnostiku a intervenci, která je poskytována poradenskými pracovníky ve školství.
Témata (jejich řazení bude podáno na vstupní přednášce): 1. Zásady, principy a etapy psychologické diagnostiky (sběr dat, formulace hypotézy, příprava diagnostického postupu - výběr vhodných metod, interpretace výsledků, závěr - psychologický nález, doporučení, prognóza; práce se zakázkou, stanovení intervenčního postupu, průběh a závěr intervencí), s důrazem na školský terén. Diagnostika jako předpoklad navazujících intervencí, ve shodě se současnou legislativou (vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školství, ve znění současných předpisů). 2. Zásady tvorby diagnostických nástrojů, psychometický pohled, statická a dynamická diagnostika. Práce s manuály testů. 3-4. Diagnostické přístupy ve školním poradenském pracovišti. Navazující intervence. 5.-6. Diagnostické a intervenční přístupy ve školských poradenských zařízeních - pedagogicko-psychologická poradna. 7. Diagnostické a intervenční přístupy ve školských poradenských zařízeních - speciálně pedagogické centrum. 8. Diagnostické a intervenční přístupy ve střediscích výchovné péče. 9. Diagnostika školní zralosti, diagnostické zakázky ve vztahu k vývojovým obtížím žáků. 10.-12. Diagnostika školní neúspěšnosti, specifických poruch učení a chování, NKS aj.
Semináře (praktické zaměření): 1. Diagnostika rodiny, rodič v procesu formulování zakázky, anamnéza, intervence v rodině. 2. Standardy diagnostiky, manuály diagnostických nástrojů 3. Diagnostika třídy, intervenční přístupy 4. Intervenční přístupy v ŠPP, ŠPZ - ve prospěch žáků s SVP a žáků s výukovými obtížemi 5. Preventivní a intervenční přístupy u žáků s výchovnými obtížemi a rizikovým chováním 6. Profesní poradenství - diagnostické aspekty
Předmět je zaměřen na nejdůležitější poradenské postupy - diagnostiku a intervenci, která je poskytována poradenskými pracovníky ve školství. První část kurzu bude mít teoretický charakter.
Pozornost zde bude věnována zásadám, principům a etapám psychologické diagnostiky a intervencí (sběr dat, formulace hypotézy, příprava diagnostického postupu - výběr vhodných metod, interpretace výsledků, závěr - psychologický nález, doporučení, prognóza; práce se zakázkou, stanovení intervenčního postupu, průběh a závěr intervencí), s důrazem na školský terén. Druhá část kurzu bude studenty provázet diagnostickými a intervenčními přístupy ve školských poradenských za řízeních.
Dojde k postižení a konkretizaci zakázek ve školním poradenském pracovišti, pedagogicko-psychologické poradně, speciálně pedagogickém centru a středisku výchovné péče, ve shodě se současnou legislativou (vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školství, ve znění současných předpisů). Při konkretizaci zakázek bude kladen důraz na jednotlivá věková období - diagnostické a intervenční postupy na jednotlivých pracovištích budou pojímány ve vývojovém kontextu.