Charles Explorer logo
🇨🇿

Diagnostika a intervence v poradenství

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPNP3Q208A

Sylabus

Předmět je zaměřen na nejdůležitější poradenské postupy - diagnostiku a intervenci, která je poskytována poradenskými pracovníky ve školství. 

Témata (jejich řazení bude podáno na vstupní přednášce):  1. Zásady, principy a etapy psychologické diagnostiky (sběr dat, formulace hypotézy, příprava diagnostického postupu - výběr vhodných metod, interpretace výsledků, závěr - psychologický nález, doporučení, prognóza; práce se zakázkou, stanovení intervenčního postupu, průběh a závěr intervencí), s důrazem na školský terén. Diagnostika jako předpoklad navazujících intervencí, ve shodě se současnou legislativou (vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školství, ve znění současných předpisů).  2. Zásady tvorby diagnostických nástrojů, psychometický pohled, statická a dynamická diagnostika. Práce s manuály testů.  3-4. Diagnostické přístupy ve školním poradenském pracovišti. Navazující intervence.  5.-6. Diagnostické a intervenční přístupy ve školských poradenských zařízeních - pedagogicko-psychologická poradna.  7. Diagnostické a intervenční přístupy ve školských poradenských zařízeních - speciálně pedagogické centrum.  8. Diagnostické a intervenční přístupy ve střediscích výchovné péče.  9. Diagnostika školní zralosti, diagnostické zakázky ve vztahu k vývojovým obtížím žáků.  10.-12. Diagnostika školní neúspěšnosti, specifických poruch učení a chování, NKS aj. 

Semináře (praktické zaměření):  1. Diagnostika rodiny,  rodič v procesu formulování zakázky, anamnéza, intervence v rodině.  2. Standardy diagnostiky, manuály diagnostických nástrojů 3. Diagnostika třídy, intervenční přístupy  4. Intervenční přístupy v ŠPP, ŠPZ - ve prospěch žáků s SVP a žáků s výukovými obtížemi  5. Preventivní a intervenční přístupy u žáků s výchovnými obtížemi a rizikovým chováním  6. Profesní poradenství - diagnostické aspekty

Anotace

Předmět je zaměřen na nejdůležitější poradenské postupy - diagnostiku a intervenci, která je poskytována poradenskými pracovníky ve školství. První část kurzu bude mít teoretický charakter.

Pozornost zde bude věnována zásadám, principům a etapám psychologické diagnostiky a intervencí (sběr dat, formulace hypotézy, příprava diagnostického postupu - výběr vhodných metod, interpretace výsledků, závěr - psychologický nález, doporučení, prognóza; práce se zakázkou, stanovení intervenčního postupu, průběh a závěr intervencí), s důrazem na školský terén. Druhá část kurzu bude studenty provázet diagnostickými a intervenčními přístupy ve školských poradenských zařízeních.

Dojde k postižení a konkretizaci zakázek ve školním poradenském pracovišti, pedagogicko-psychologické poradně, speciálně pedagogickém centru a středisku výchovné péče, ve shodě se současnou legislativou (vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školství, ve znění současných předpisů). Při konkretizaci zakázek bude kladen důraz na jednotlivá věková období - diagnostické a intervenční postupy na jednotlivých pracovištích budou pojímány ve vývojovém kontextu.