Charles Explorer logo
🇬🇧

School Psychology

Class at Faculty of Education |
OPNP3Q301A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Kurz je koncipován tak, aby studenti a studentky vysvětlili teoretická východiska školní psychologie, které následně je aplikovali do školní praxe. Cíl předmětu: studenti/studentky vysvětlí teoretické základy školní psychologie a aplikují je na složitou síť vztahů, kterou je instituce školy. Identifikují instituci školy jako systém vztahů, které představují žák, učitel, ŠPP, ředitel, rodič. Absolventi/absolventky tohoto kurzu rozlišují poskytovatele školních poradenských služeb. Definují roli školního poradenského pracoviště a školního psychologa, vyjmenují jeho aktivity a možnosti spolupráce s dalšími odborníky/institucemi. Orientuje se v preventivních a diagnostických aktivitách školního psychologa. Navrhnou vhodnou intervenční strategii pro řešení problémů ve školní praxi. V kurzu se budeme věnovat těmto tématům:

1) Instituce školy – vnitřní a vnější síť školy, legislativní ukotvení.

2) Historický vývoj školní psychologie vs. současný stav – profesní organizace, odborné časopisy.

3) Školní poradenské pracoviště – jeho složení, odborné činnosti, spolupráce mezi členy.

4) Školní psycholog – specifika psychologické práce ve škole, legislativa, etický kodex.

5) Diagnosticka na půdě školy – kvalitativní metody, testování, screeningová vyšetření, dynamická diagnostika, kazuistiky.

6) Práce se žákem – krizová intervence, prevence SPU, typy zakázek, žák s odlišným mateřským jazykem, žák s poruchou chování.

7) Práce se třídou – diagnostika klimatu třídy, metody práce se třídou, spolupráce s třídním učitelem, šikana.

8) Škola a rodina – vedení rozhovoru s rodiči, styly výchovy, spolupráce školy a rodiny.

9) Kariérní poradenství

10) Škola a další instituce – spolupráce ŠPP a ŠPZ, možnosti spolupráce škola OSPOD.