Charles Explorer logo
🇨🇿

Psychosémiotika – interpretační seminář

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPNP3Q402B

Sylabus

(PP presentace a další soubory upřesňující tento sylabus jsou přístupné v moodle tohoto předmětu)

Obsah a smysl předmětu a) obecně řečeno: předmět volně a po svém uskutečňuje představu Jeroma Brunera, že psychologie by se měla zaměřit na procesy utváření významu (meaning making processes) b) konkrétně to bude znamenat, že se budete prakticky a "sebe-zkušenostně" učit:

- interpretovat artefakty (texty, promluvy, obrazy, videa)

- jako "produkty mysli" či "produkty pro mysl"

- podle určitých pravidel

- s určitou reflexí toho "co děláme, když interpretujeme"

- vycházíme tedy také z toho, že umění psychologie je z podstatné části také "umění interpretace"

POŽADAVKY KE ZKOUŠCE (zkoušková písemná práce)

Na základě přednášek a poskytnutých materiálů (tj. teoretických konceptů i praktických návodů) sepíše každý/á  písemnou práci, jejíž podstatou bude interpretace kulturního artefaktu jako "produktu pro mysl", což bude mít jednu ze dvou volitelných podob: 1) analýza procesu zvýznamňování v reklamě, 2) experimentování se styly tvůrčího porozumění

Popis obou verzí zadání práce (jehož obsah se vám bude postupně upřesňovat v následujících přednáškách) je v moodle v souboru „zadání práce“   1. přednáška: Obsah a smysl předmětu: zadání zkouškové práce 

- obsah a smysl předmětu

- sebe-zkušenostní a poznatková stránka kursu

- úvodní informace ke dvěma variantám zkouškové práce: 1) experimentování se styly tvůrčího poroumění, 2) analýza procesu zvýznamňování v reklamě

- úvodní příklady

- styly tvůrčího porozumění: úvod do tématu

- schéma: AH - AHA - HAHA

- úvod do pětice stylů: 1) symbolické čtení, 2) paralely a obdoby, 3) narativní konstrukce, 4) empatická resonance, 5)absurdita a paradox   2. přednáška: Styly tvůrčího porozumění / proces zvýznamňování v reklamě 

- celkový přehled stylů  (dokončení z minula)

- příklady ke druhé variantě interpretace (analýza procesu zvýznamňování v reklamě)   3. přednáška: symbolické porozumění a symbolická exprese 

- vymezení symbolů (versus znaky)

- charakteristiky symbolů

- oblasti výskytu symbolů (sny, pohádky a mýty, dětská hra, psychopatologie, umění)

- symbolika barev a její psychologické vysvětlení (zákonité vztahy mezi fyzikálními vlastnostmi barev a specifickou fyziologickou a psychologickou odpovědí (daptací) organismu   4. předn: dokončení práce se symboly (pohádky, sny) / ukázky seminárních prací / úkoly na expresi 

- práce se symboly v pohádkách

- práce se symboly ve snech

- příběh o Jonášovi a velrybě jako příklad čtyř rovin symbolické interpretace (psychodynamická, existenciální, archetypálně-mytologická, spirituální)

- ukázky seminárních prací (experimentování se styly tvůrčího porozumění)

- zadání dvou (nepovinných) "domácích úkolů" (jako sebezkušenost pro téma exprese a expresivita na příští přednášku)   5. Tvořivost, exprese, expresivita 

- úlohy na zkoumání tvořivosti

- psychologie tvořivosti (tvůrčí vlastnosti, tvůrčí osobnost, tvůrčí proces)

- co je to exprese, expresivita

- expresivní techniky

- tvorba mandal: exprese a sebepoznání

- E. A. Poe: "Jak jsem tvořil báseň HAVRAN"

- narativní techniky, externalizace, "enabling" techniky

- způsoby práce se sny   6. Uvedení podkladů k samo-studiu a příklady k promýšlení na příští hodinu 

- psychologie a psychosémiotika reklamy

- model pro analýzu působení reklamy na modelového recepienta

- schéma: zvýznamňovaný produkt - forma utváření významu - zdroj významu

- příklady (tištěné reklamy a billboardy, plus odkazy na reklamní spoty) pro promýšlení na příští hodinu (viz soubor "příklady reklam na promýšlení")

- soubor "Psychologie a psychosémiotika reklamy" (PP presentace se 150 tabulemi, z ní pouze část bude probírána na příštích přednáškách)   7. Psychologie a psychosémiotika reklamy - pokračování 

- schéma pro analýzu reklamy jako "produktu pro mysl":   1) zvýznamňovaný produkt - 2) formy utváření významu - 3) zdroje významu

- reklama, pointa a vtip

- psychologie humoru a vtipu

- Jakobson: dva aspekty přesnášení významu

- reklama a metaforická konstrukce významu

- reklama a metonymická konstrukce významu   8. Styly tvůrčího porozumění a vyjádření: narativní konstrukce 

- podstata narativní konstrukce / typy: kontingentní vyprávění a životní příběh / příběh vysvětluje, dává porozumět,  odpovídá na otázku, řeší potíž

- příklady narativních odpovědí evokovaných nápovědmi obrazů / narativní re-figurace ("to je o něčem jiném")

- žánry narativní konstrukce

- vztah narativity - absurdity - a symboličnosti

- narativní konstrukce ve výzkumu (výzkumy krize středního věku)   9. Styly tvůrčího porozumění a vyjádření: paralely/analogie 

- narativní konstrukce ve výzkumu: příklad výzkumu resilience i seniorů

- narativní konstrukce v terapii, klíčová funkce externalizace

- externalizace a "enabling" techniky

- paralely/obdoby jako způsob konstrukce významu

- ilustrativní příklad: porozumění obrazu S. Dalího "Tři sfingy z Bikini"

- obrazy tarotových karet jako materiál pro paralely a obdoby   10. Styly tvůrčího porozumění a vyjádření: dokončení 

- dokončení stylu "paralely a analogie"

- čtvrtý styl: paradox, absurdita

- pátý styl: cítící (empatická) resonance

- shrnutí zadání seminární práce

Anotace

Kurs je pojat sebezkušenostně a prakticky – psychosémiotické koncepty a teorie zde mají funkci nástrojů k interpretaci. Směřuje k interpretační a expresivní kompetenci potřebné při užívání prostředků utváření významu, jako jsou symbol, metafora, příběh, paradox a žánr, styl ad.

V kursu se prolínají dvě linie (a jim odpovídající dva úkoly ke zkoušce). 1) experimentování se styly tvůrčího porozumění. 2) analýza procesu zvýznamňování (v reklamě a dalších oblastech). V prvním případě budou účastníci na zvoleném materiálu experimentovat se způsoby porozumění a exprese, jako jsou: a) symbolické porozumění/vyjádření, b) paralely a obdoby, c) narativní konstrukce, d) paradoxy a absurdity, e) cítící resonance.

Bude ukázáno, jak se tyto styly uplatňují v různých psychoterapeutických přístupech. Ve druhém případě bude zkoumáno, jak se v různých oblastech (v reklamě, ve filmech, v seriálech, ve snech, ve vtipech ad.) věci zvýznamňují prostřednictvím určitých forem utváření významu (symboly, metafory, metonymie, příběhy, žánry, styly ad.) a zdrojů významu (sociální stereotypy, archetypy, motivy, emoce, kognitivní schémata ad.).

Podrobný obsah je na blogu tohoto kursu.