(PP presentace a další soubory upřesňující tento sylabus jsou přístupné v moodle tohoto předmětu)
Obsah a smysl předmětu a) obecně řečeno: předmět volně a po svém uskutečňuje představu Jeroma Brunera, že psychologie by se měla zaměřit na procesy utváření významu (meaning making processes) b) konkrétně to bude znamenat, že se budete prakticky a "sebe-zkušenostně" učit:
- interpretovat artefakty (texty, promluvy, obrazy, videa)
- jako "produkty mysli" či "produkty pro mysl"
- podle určitých pravidel
- s určitou reflexí toho "co děláme, když interpretujeme"
- vycházíme tedy také z toho, že umění psychologie je z podstatné části také "umění interpretace"
POŽADAVKY KE ZKOUŠCE (zkoušková písemná práce)
Na základě přednášek a poskytnutých materiálů (tj. teoretických konceptů i praktických návodů) sepíše každý/á písemnou práci, jejíž podstatou bude interpretace kulturního artefaktu jako "produktu pro mysl", což bude mít jednu ze dvou volitelných podob: 1) analýza procesu zvýznamňování v reklamě, 2) experimentování se styly tvůrčího porozumění
Popis obou verzí zadání práce (jehož obsah se vám bude postupně upřesňovat v následujících přednáškách) je v moodle v souboru „zadání práce“ 1. přednáška: Obsah a smysl předmětu: zadání zkouškové práce
- obsah a smysl předmětu
- sebe-zkušenostní a poznatková stránka kursu
- úvodní informace ke dvěma variantám zkouškové práce: 1) experimentování se styly tvůrčího poroumění, 2) analýza procesu zvýznamňování v reklamě
- úvodní příklady
- styly tvůrčího porozumění: úvod do tématu
- schéma: AH - AHA - HAHA
- úvod do pětice stylů: 1) symbolické čtení, 2) paralely a obdoby, 3) narativní konstrukce, 4) empatická resonance, 5)absurdita a paradox 2. přednáška: Styly tvůrčího porozumění / proces zvýznamňování v reklamě
- celkový přehled stylů (dokončení z minula)
- příklady ke druhé variantě interpretace (analýza procesu zvýznamňování v reklamě) 3. přednáška: symbolické porozumění a symbolická exprese
- vymezení symbolů (versus znaky)
- charakteristiky symbolů
- oblasti výskytu symbolů (sny, pohádky a mýty, dětská hra, psychopatologie, umění)
- symbolika barev a její psychologické vysvětlení (zákonité vztahy mezi fyzikálními vlastnostmi barev a specifickou fyziologickou a psychologickou odpovědí (daptací) organismu 4. předn: dokončení práce se symboly (pohádky, sny) / ukázky seminárních prací / úkoly na expresi
- práce se symboly v pohádkách
- práce se symboly ve snech
- příběh o Jonášovi a velrybě jako příklad čtyř rovin symbolické interpretace (psychodynamická, existenciální, archetypálně-mytologická, spirituální)
- ukázky seminárních prací (experimentování se styly tvůrčího porozumění)
- zadání dvou (nepovinných) "domácích úkolů" (jako sebezkušenost pro téma exprese a expresivita na příští přednášku) 5. Tvořivost, exprese, expresivita
- úlohy na zkoumání tvořivosti
- psychologie tvořivosti (tvůrčí vlastnosti, tvůrčí osobnost, tvůrčí proces)
- co je to exprese, expresivita
- expresivní techniky
- tvorba mandal: exprese a sebepoznání
- E. A. Poe: "Jak jsem tvořil báseň HAVRAN"
- narativní techniky, externalizace, "enabling" techniky
- způsoby práce se sny 6. Uvedení podkladů k samo-studiu a příklady k promýšlení na příští hodinu
- psychologie a psychosémiotika reklamy
- model pro analýzu působení reklamy na modelového recepienta
- schéma: zvýznamňovaný produkt - forma utváření významu - zdroj významu
- příklady (tištěné reklamy a billboardy, plus odkazy na reklamní spoty) pro promýšlení na příští hodinu (viz soubor "příklady reklam na promýšlení")
- soubor "Psychologie a psychosémiotika reklamy" (PP presentace se 150 tabulemi, z ní pouze část bude probírána na příštích přednáškách) 7. Psychologie a psychosémiotika reklamy - pokračování
- schéma pro analýzu reklamy jako "produktu pro mysl": 1) zvýznamňovaný produkt - 2) formy utváření významu - 3) zdroje významu
- reklama, pointa a vtip
- psychologie humoru a vtipu
- Jakobson: dva aspekty přesnášení významu
- reklama a metaforická konstrukce významu
- reklama a metonymická konstrukce významu 8. Styly tvůrčího porozumění a vyjádření: narativní konstrukce
- podstata narativní konstrukce / typy: kontingentní vyprávění a životní příběh / příběh vysvětluje, dává porozumět, odpovídá na otázku, řeší potíž
- příklady narativních odpovědí evokovaných nápovědmi obrazů / narativní re-figurace ("to je o něčem jiném")
- žánry narativní konstrukce
- vztah narativity - absurdity - a symboličnosti
- narativní konstrukce ve výzkumu (výzkumy krize středního věku) 9. Styly tvůrčího porozumění a vyjádření: paralely/analogie
- narativní konstrukce ve výzkumu: příklad výzkumu resilience i seniorů
- narativní konstrukce v terapii, klíčová funkce externalizace
- externalizace a "enabling" techniky
- paralely/obdoby jako způsob konstrukce významu
- ilustrativní příklad: porozumění obrazu S. Dalího "Tři sfingy z Bikini"
- obrazy tarotových karet jako materiál pro paralely a obdoby 10. Styly tvůrčího porozumění a vyjádření: dokončení
- dokončení stylu "paralely a analogie"
- čtvrtý styl: paradox, absurdita
- pátý styl: cítící (empatická) resonance
- shrnutí zadání seminární práce
Kurs je pojat sebezkušenostně a prakticky – psychosémiotické koncepty a teorie zde mají funkci nástrojů k interpretaci. Směřuje k interpretační a expresivní kompetenci potřebné při užívání prostředků utváření významu, jako jsou symbol, metafora, příběh, paradox a žánr, styl ad.
V kursu se prolínají dvě linie (a jim odpovídající dva úkoly ke zkoušce). 1) experimentování se styly tvůrčího porozumění. 2) analýza procesu zvýznamňování (v reklamě a dalších oblastech). V prvním případě budou účastníci na zvoleném materiálu experimentovat se způsoby porozumění a exprese, jako jsou: a) symbolické porozumění/vyjádření, b) paralely a obdoby, c) narativní konstrukce, d) paradoxy a absurdity, e) cítící resonance.
Bude ukázáno, jak se tyto styly uplatňují v různých psychoterapeutických přístupech. Ve druhém případě bude zkoumáno, jak se v různých oblastech (v reklamě, ve filmech, v seriálech, ve snech, ve vtipech ad.) věci zvýznamňují prostřednictvím určitých forem utváření významu (symboly, metafory, metonymie, příběhy, žánry, styly ad.) a zdrojů významu (sociální stereotypy, archetypy, motivy, emoce, kognitivní schémata ad.).
Podrobný obsah je na blogu tohoto kursu.