Charles Explorer logo
🇬🇧

Psychosemiotics - interpretative seminar

Class at Faculty of Education |
OPNP3Q402B

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

(PP presentace a další soubory upřesňující tento sylabus jsou přístupné v moodle tohoto předmětu)

Obsah a smysl předmětu a) obecně řečeno: předmět volně a po svém uskutečňuje představu Jeroma Brunera, že psychologie by se měla zaměřit na procesy utváření významu (meaning making processes) b) konkrétně to bude znamenat, že se budete prakticky a "sebe-zkušenostně" učit:

- interpretovat artefakty (texty, promluvy, obrazy, videa)

- jako "produkty mysli" či "produkty pro mysl"

- podle určitých pravidel

- s určitou reflexí toho "co děláme, když interpretujeme"

- vycházíme tedy také z toho, že umění psychologie je z podstatné části také "umění interpretace"

POŽADAVKY KE ZKOUŠCE (zkoušková písemná práce)

Na základě přednášek a poskytnutých materiálů (tj. teoretických konceptů i praktických návodů) sepíše každý/á  písemnou práci, jejíž podstatou bude interpretace kulturního artefaktu jako "produktu pro mysl", což bude mít jednu ze dvou volitelných podob: 1) analýza procesu zvýznamňování v reklamě, 2) experimentování se styly tvůrčího porozumění

Popis obou verzí zadání práce (jehož obsah se vám bude postupně upřesňovat v následujících přednáškách) je v moodle v souboru „zadání práce“   1. přednáška: Obsah a smysl předmětu: zadání zkouškové práce 

- obsah a smysl předmětu

- sebe-zkušenostní a poznatková stránka kursu

- úvodní informace ke dvěma variantám zkouškové práce: 1) experimentování se styly tvůrčího poroumění, 2) analýza procesu zvýznamňování v reklamě

- úvodní příklady

- styly tvůrčího porozumění: úvod do tématu

- schéma: AH - AHA - HAHA

- úvod do pětice stylů: 1) symbolické čtení, 2) paralely a obdoby, 3) narativní konstrukce, 4) empatická resonance, 5)absurdita a paradox   2. přednáška: Styly tvůrčího porozumění / proces zvýznamňování v reklamě 

- celkový přehled stylů  (dokončení z minula)

- příklady ke druhé variantě interpretace (analýza procesu zvýznamňování v reklamě)   3. přednáška: symbolické porozumění a symbolická exprese 

- vymezení symbolů (versus znaky)

- charakteristiky symbolů

- oblasti výskytu symbolů (sny, pohádky a mýty, dětská hra, psychopatologie, umění)

- symbolika barev a její psychologické vysvětlení (zákonité vztahy mezi fyzikálními vlastnostmi barev a specifickou fyziologickou a psychologickou odpovědí (daptací) organismu   4. předn: dokončení práce se symboly (pohádky, sny) / ukázky seminárních prací / úkoly na expresi 

- práce se symboly v pohádkách

- práce se symboly ve snech

- příběh o Jonášovi a velrybě jako příklad čtyř rovin symbolické interpretace (psychodynamická, existenciální, archetypálně-mytologická, spirituální)

- ukázky seminárních prací (experimentování se styly tvůrčího porozumění)

- zadání dvou (nepovinných) "domácích úkolů" (jako sebezkušenost pro téma exprese a expresivita na příští přednášku)   5. Tvořivost, exprese, expresivita 

- úlohy na zkoumání tvořivosti

- psychologie tvořivosti (tvůrčí vlastnosti, tvůrčí osobnost, tvůrčí proces)

- co je to exprese, expresivita

- expresivní techniky

- tvorba mandal: exprese a sebepoznání

- E. A. Poe: "Jak jsem tvořil báseň HAVRAN"

- narativní techniky, externalizace, "enabling" techniky

- způsoby práce se sny   6. Uvedení podkladů k samo-studiu a příklady k promýšlení na příští hodinu 

- psychologie a psychosémiotika reklamy

- model pro analýzu působení reklamy na modelového recepienta

- schéma: zvýznamňovaný produkt - forma utváření významu - zdroj významu

- příklady (tištěné reklamy a billboardy, plus odkazy na reklamní spoty) pro promýšlení na příští hodinu (viz soubor "příklady reklam na promýšlení")

- soubor "Psychologie a psychosémiotika reklamy" (PP presentace se 150 tabulemi, z ní pouze část bude probírána na příštích přednáškách)   7. Psychologie a psychosémiotika reklamy - pokračování 

- schéma pro analýzu reklamy jako "produktu pro mysl":   1) zvýznamňovaný produkt - 2) formy utváření významu - 3) zdroje významu

- reklama, pointa a vtip

- psychologie humoru a vtipu

- Jakobson: dva aspekty přesnášení významu

- reklama a metaforická konstrukce významu

- reklama a metonymická konstrukce významu   8. Styly tvůrčího porozumění a vyjádření: narativní konstrukce 

- podstata narativní konstrukce / typy: kontingentní vyprávění a životní příběh / příběh vysvětluje, dává porozumět,  odpovídá na otázku, řeší potíž

- příklady narativních odpovědí evokovaných nápovědmi obrazů / narativní re-figurace ("to je o něčem jiném")

- žánry narativní konstrukce

- vztah narativity - absurdity - a symboličnosti

- narativní konstrukce ve výzkumu (výzkumy krize středního věku)   9. Styly tvůrčího porozumění a vyjádření: paralely/analogie 

- narativní konstrukce ve výzkumu: příklad výzkumu resilience i seniorů

- narativní konstrukce v terapii, klíčová funkce externalizace

- externalizace a "enabling" techniky

- paralely/obdoby jako způsob konstrukce významu

- ilustrativní příklad: porozumění obrazu S. Dalího "Tři sfingy z Bikini"

- obrazy tarotových karet jako materiál pro paralely a obdoby   10. Styly tvůrčího porozumění a vyjádření: dokončení 

- dokončení stylu "paralely a analogie"

- čtvrtý styl: paradox, absurdita

- pátý styl: cítící (empatická) resonance

- shrnutí zadání seminární práce

Annotation

The aim of the course is to acquire the interpretive and expressive competence needed when using the means of creating meaning, such as symbol, metaphor, story, paradox and genre, style, etc.