Charles Explorer logo
🇨🇿

Interkulturní komunikace ve vzdělávání

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPNP3Q405B

Anotace

Předmět cílí na problematiku vzdělávání žáků ze sociokulturních menšin, přistěhovalců a žáků s odlišným mateřským jazykem. Reflektuje specifika zařazení žáků do českého vzdělávacího systému, zohledňuje odlišnosti v chování a chápání společenských norem. V předmětu budou prezentovány profily jednotlivých etnických a náboženských minorit (Romové, Ukrajinci, Vietnamci, Bulhaři a Řekové, muslimové, Židé) a jejich postoje a strategie, které zaujímají ke vzdělávání. Předmět neopomine ani situaci azylantů a specifika azylu. Seminář bude směřovat k přímému seznámení se se situací dítěte ze socio-kulturně znevýhodněného prostředí a jeho rodiny. Studenti budou aktivně kontaktovat osoby ze socio-kulturně znevýhodněného prostředí, případně cizince či bývalé azylanty a provádět s nimi interview. Na jejich základě vypracují kazuistiky respondentů, které budou sloužit k hlubší analýze. Na seminářích budou prezentovány mikrovýstupy z terénních dat a stanou se východiskem seminární práce studentů. Výuka bude probíhat ve dvou blocích, které budou sestávat z následujících témat: I. Pozice dětí z menšiny ve společnosti

1. Úvod – vývoj diskurzu potencionalit a vzdělávání lidí ze socio-kulturně odlišného prostředí a proměny strategií (sociokulturní determinismus, škola jako klíčová instituce pro integraci).

2. Děti v migraci.

3. Výchova dětí z menšiny v rodině – mezigenerační konflikt, transmise kultury, akulturační trhlina.

4. Bilingvismus.

5. Druhá generace migrantů.

6. Děti třetí kultury. II: Škola a menšiny

1. Teoretické koncepty vzdělávání dětí ze socio-kulturně odlišného prostředí Reuven Feuerstein – řešení sociokulturního handicapu ve vzdělávacím procesu. John U. Ogbu – kulturně-ekologická teorie vzdělávání, podíl komunity a školy, sociálního systému na selhávání černých Američanů; koncept dobrovolných a nedobrovolných minorit.

2. Škola jako místo interkulturní komunikace – učitel- žák- rodina (komunita). Škola jako prostor, kde dochází ke střetu mezi rozdílnými kulturami. Nedorozumění a jejich důsledky.

3. Programy na podporu vzdělávání - Instituce a programy podporující integraci dětí ze socio-kulturně odlišného prostředí (Začít spolu/Step by step, SIM, Čeština pro cizince, Komunitní školy).

4. Koncept multikulturní výchovy – teoretické ukotvení, programy rozvíjející tolerantní postoje žáků a učitelů (Czech kids, multikulturní projektové vyučování v TV).

5. Specifika výuky menši v ČR – Romové, Vietnamci, Ukrajinci, Rusové a další v kontextu sytému národnostního vzdělávání.