Charles Explorer logo
🇬🇧

Psychodidactics aspects of literacy

Class at Faculty of Education |
OPNP3Q408B

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Kurz bude sestaven z následujících témat: 1) Psychodidaktika vs. didaktika, význam a hranice, metody 2) Základní vzdělávací dokumenty, které se uplatňují ve školství 3) didaktika a její vztah k pedagogické psychologii, 2) aktuální otázky didaktiky gramotnostních dovedností, 4) metody výuky čtení a psaní v českých školách (analyticko-syntetická, genetická, SFUMATO), 5) Specifika diagnostiky úrovně čtení a psaní ve vztahu k metodě výuky (kazuistizka), 6) výuka psaní – latinka, vázané písmo, 7) specifika diagnostiky psaní ve vztahu k používanému vzoru písma, 8) aktuální výzkum v oblasti psychodidaktiky, 9) praktické otázky poradenské psychologie ve vztahu k didaktickým metodám. 10) Dětská literatura a její výběr pro děti se SVP 11) Kazuistiky

Annotation

The course Psychodidactic Aspects of Literacy deals with the introduction of basic psychodidactic knowledge with an emphasis on the formation of basic literacy skills - reading, writing and arithmetic. The most used methods of developing early reading and writing skills (analytical-synthetic, genetic, SFUMATO) will be introduced.

We will learn about current trends in teaching writing - bound (so-called Latin script) and unbound writing patterns (e.g. Comenia Script).

We will look at the most common methods of teaching mathematics (traditional approach vs. Hejny's method).

All didactic aspects of literacy skills will be presented in the context of counseling diagnosis, since for a good diagnosis it is necessary to know the basic principles of acquisition of reading, writing and arithmetic. Finally, we will discuss current issues of counselling practice based on the didactics of reading, writing and numeracy (e.g. issues of transition between the different methods).

We will answer these questions in the form of case studies brought by the teacher. The aim of this course is to equip students with the basic knowledge of didactics and psychodidactics of literacy skills, which they will learn to use in the counselling diagnosis of the level of literacy skills (reading, writing, numeracy) of child clients