Charles Explorer logo
🇨🇿

Zprostředkované učení a rozvoj kognitivních funkcí

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPNP3Q409B

Anotace

Cílem předmětu je představit, vysvětlit a na konkrétních příkladech z poradenské praxe/intervenční práce ve školním nebo poradenském prostředí ukázat, co je zprostředkované učení. Kurz představuje teoretická východiska, základní principy pro realizaci a aplikaci zprostředkovaného učení v praxi psychologického poradenství. Teoretická východiska pro porozumění zprostředkovanému učení jsou konstruována na podkladě sociokulturní teorie učení L.S. Vygotského a na teorii strukturní kognitivní modifikovatelnosti R.Feuersteina. Seminář je z hlediska studenta rozdělen v průběhu semestrální realizace na tři na sebe navazující části. V první části se studenti seznámí se základními pojmy a teoretickými východisky (výklad v kombinaci se samostudijní četbou). Ve druhé části realizují dílčí skupinová cvičení, jejichž úkolem je podpořit porozumění principům zprostředkovaného učení a usnadnit transfer teoretických poznatků do oblasti výukové/didaktické praxe konkrétního studenta. Ve třetí části realizuje student samostatně písemnou rozvahu vlastní aplikace prvků a principů zprostředkovaného učení v rámci procesu diagnostiky nebo intervence v praxi poradenského psychologa. V závěru kurzu je provedena modelová prezentace zpracování principů zprostředkovaného učení na konkrétním příkladě z poradenské psychologické praxe. Témata:

1. Co je zprostředkované učení: zprostředkované učení v pedagogické psychologii, interakce učitel- žák v perpektivě zprostředkovaného učení, zprostředkovaného učení a jeho význam pro psychosociální rozvoj dítěte, význam učení pro vývoj poznávacícíh funkcí,

2. Zprostředování jako vývojový princip (Vygotskiánské inspirace): Vygotského přínos k poznání významu sociálních interakcí pro rozvoj poznávacícíh funkcí dítěte, neovygotskiánské inspirace, zjména Feuerstein a jeho teorie strukturní kognitivní modifikovatelnosti,

3. Klíčové znaky zprostředkovaného učení : kritéria zprostředkovaného učení, orojevy zprostředkovaného učení v interakci rodič- dítě a učitel-žák,

4. Doplňkové znaky zprostředkovaného učení:popis projevů dítěte v učebních situacícíh a jejich provázanost s přístupem učitele,

5. Užití principů zprostředkovaného učení v pedagogické praxi: konkrétní příklady aplikace principů zprostředkovaného učení ve výuce na

1. stupni základní školy,

6. Instrumentální obohacování jako příklad aplikace principů zprostředkovaného učení v pedagogické praxi.