Charles Explorer logo
🇬🇧

School failure - case study seminars

Class at Faculty of Education |
OPNP3Q413B

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1.Koncept školní neúspěšnosti pohledem příkladů dobré praxe 2, Rizika školní neúspěšnosti, která pramení ze specifických vzdělávacích potřeb žáka (např. specifická porucha učení, školní ne/zralost, ADHD, nerovnoměrný vývoj, motivace k učení, styl učení) 3, Rizika školní neúspěšnosti, která mohou být odrazem psychických potíží žáka (např. úzkostná porucha, genderová dysforie, depresivní porucha, PPP aj.) 4. Rizika školní neúspěšnosti, která mohou pramenit ze školního prostředí (např. klima školní třídy, osobnost učitele, ) 5.

Rizika školní neúspěšnosti ze strany rodiny žáka (např. odlišné sociokulturní prostředí, nesoulad mezi školou a rodinou, téma záškoláctví atd.). 6,  Preventivní a intervenční postupy pedagoga, které jsou účinné při práci s žákem ohroženým školním selháváním. 7, Možnosti spolupráce pedagoga a ŠPP při řešení školní neúspěšnosti žáků, možnosti a limity práce školního psychologa 8,  Příklady dobré praxe - kazustické vstupy účastníků kurzu

Annotation

The course is aimed at providing comprehensive information about the phenomenon of school failure/success. Based on case studies, we will allow students to see the variability of the causes of student failure in the current school. At the same time, we name the range of possible preventive and intervention procedures that pedagogues use to prevent and solve school failure of their pupils. On the basis of completing the course School failure - case studies, the student distinguishes and defines the forms of the phenomenon of school failure. It will list the approaches that shape it. Through the case studies presented by the teacher, the student will see the variability of the possible causes of a pupil's school failure.

Topics: 1. We will focus on the risks that stem from the specific educational needs of the pupil (e.g. specific learning disability, school immaturity, ADHD, uneven development, motivation to learn, learning style), the school environment (e.g. the climate of the school classroom, the teacher's personality, ) and the student's family (e.g. different socio-cultural environment, discord between school and family). 2. In the so-called examples of good practice, the students identify the preventive and intervention procedures of the pedagogue, which they choose when working with a student at risk of school failure. 3. Furthermore, we will also focus on the possibilities of cooperation between the pedagogue and the ŠPP in solving school failure of pupils. We will document all procedures with examples of good practice.