Charles Explorer logo
🇨🇿

Školní neúspěšnost - kazuistické semináře

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPNP3Q413B

Sylabus

1.Koncept školní neúspěšnosti pohledem příkladů dobré praxe 2, Rizika školní neúspěšnosti, která pramení ze specifických vzdělávacích potřeb žáka (např. specifická porucha učení, školní ne/zralost, ADHD, nerovnoměrný vývoj, motivace k učení, styl učení) 3, Rizika školní neúspěšnosti, která mohou být odrazem psychických potíží žáka (např. úzkostná porucha, genderová dysforie, depresivní porucha, PPP aj.) 4. Rizika školní neúspěšnosti, která mohou pramenit ze školního prostředí (např. klima školní třídy, osobnost učitele, ) 5.

Rizika školní neúspěšnosti ze strany rodiny žáka (např. odlišné sociokulturní prostředí, nesoulad mezi školou a rodinou, téma záškoláctví atd.). 6,  Preventivní a intervenční postupy pedagoga, které jsou účinné při práci s žákem ohroženým školním selháváním. 7, Možnosti spolupráce pedagoga a ŠPP při řešení školní neúspěšnosti žáků, možnosti a limity práce školního psychologa 8,  Příklady dobré praxe - kazustické vstupy účastníků kurzu

Anotace

Kurz je zaměřen na podání ucelených informací o fenoménu školní ne/úspěšnosti. Na základě kazuistik umožníme studentům/studentkám nahlédnout variabilitu příčin selhávání žáků v současné škole. Zároveň pojmenujeme škálu možných preventivních a intervenčních postupů, které pedagogové využívají k předcházení a řešení školní neúspěšnosti svých žáků. Na základě absolvování kurzu Školní neúspěšnost – kazuistické semináře student/studentka rozlišuje a definuje podoby fenoménu školní ne/úspěšnost. Uvede přístupy, které ho utvářejí. Prostřednictvím kazuistik, které představí vyučující, student/studentka nahlédne variabilitu možných příčin školní neúspěšnosti u žáka.

Témata: 1. Zaměříme se na rizika, která pramení ze specifických vzdělávacích potřeb žáka (např. specifická porucha učení, školní ne/zralost, ADHD, nerovnoměrný vývoj, motivace k učení, styl učení), školního prostředí (např. klima školní třídy, osobnost učitele, ) a rodiny žáka (např. odlišné sociokulturní prostředí, nesoulad mezi školou a rodinou). 2. V tzv. příkladech dobré praxe studenti/studentky identifikují preventivní a intervenční postupy pedagoga, které volí při práci s žákem ohroženým školním selháváním. 3. Dále se zaměříme také na možnosti spolupráce pedagoga a ŠPP při řešení školní neúspěšnosti žáků. Veškeré postupy budeme dokladovat příklady dobré praxe.