Předmět navazuje na povinný kurz Základy psychoterapie a rozšiřuje jej o detailnější poznání teorie a praxe jednotlivých psychoterapeutických směrů etablovaných v České republice. Studenti by se po absolvování kurzu měli v psychoterapeutických směrech lépe orientovat, znát základní teoretická východiska a jejich vzájemné provázanosti a odlišnosti. Praktické ukázky a techniky by jim měly teorii více přiblížit a zároveň se budou moci seznámit se zástupci jednotlivých směrů, kteří své přístupy v praxi používají. Cílem kurzu je, aby se studenti mohli po absolvování VŠ studia kvalifikovaněji rozhodovat, zda budou pro svoji praxi volit psychoterapii a případně, který směr je oslovuje. Témata:
1. Úvod
2. Psychoanalýza
3. Psychodynamická psychoterapie
4. Psychoterapie zaměřená na klienta (C.Rogers a pokračovatelé)
5. Logoterapie
6. Gestalt terapie
7. Kognitivně-behaviorální psychoterapie
8. Systemická psychoterapie
9. Rodinná psychoterapie
10. Psychoterapie zaměřená na práci s tělem (Biosyntéza, Pesso Boyden ..)
11. Integrativní psychoterapie
12. Ukončení: diskuze se studenty Literatura: Kalina, K. (2013). Psychoterapeutické systémy a jejich uplatnění v adiktologii. Praha: Grada Prochaska, J. O.; Norcross, J. C. (1999). Psychoterapeutické systémy. Praha: Grada Vybíral, Z.; Roubal, J. (eds.) (2010). Současná psychoterapie. Praha: Portál Castonguay, B. (2006): Principles of therapeutic change that works. Oxford: Oxford University Press Evans, G (2005): Úvod do integrativní psychoterapie. Praha: Triton McWilliams, N. (2015). Psychoanalytická diagnóza. Praha: Portál Norcross, J. C. (2011): Psychotherapy relationships that work: Evidence-based responsivness. Oxford: Oxford University Press Sanders, P. (Ed.). (2012). The Tribes of the Person-Centred Nation: An Introduction to the Schools of Therapy Related to the Person-Centred Approach. Ross-on-Wye: PCCS Books Podmínky zakončení předmětu Kurz je zakončen vypracováním práce vycházející z literatury (open-textbook zkouška). Sledována bude docházka a aktivní účast při seminářích.