Předmět seznamuje s fungováním vzdělávací politiky, umožňuje nahlédnutí vybraných problémů vzdělávací politiky a seznámení s možnostmi aktivně participovat na utváření vzdělávací politiky (prakticky na příkladu zapojení do diskuse o vybraném problému).
Cílem kurzu je uvést studenty do problematiky vzdělávací politiky v domácím i mezinárodním kontextu. 1. Vzdělávací politika jako vědní obor. Terminologie (3 významy slova politika: polity, politics, policy), základní dokumenty vzdělávací politiky ČR (strategické), instituce v ČR (přehled ostatních přímo-řízených organizací MŠMT a jejich role) a příklady zahraničních vlivů na formování národních politik vzdělávání, aktéři vzdělávací politiky a příklady konfliktů jejich zájmů. 2. Spravedlivost ve vzdělávání a vzdělanostní nerovnosti. Příklady mechanismů utváření vzdělanostních nerovností od předškolního po střední vzdělávání. Samostatně pak téma vnější diferenciace v českém vzdělávání (víceletá gymnázia, výběrové školy) a její efekty – vývoj po roce 1989, co říkají výzkumy v ČR a zahraničí o vnější diferenciaci, argumenty obhájců a kritiků vnější diferenciace a návrhy řešení. 3. Kvalita (ve) vzdělávání. Výsledky vzdělávání žáků v ČR ve srovnání se zahraničními vzdělávacími systémy, trendy ve vývoji výsledků vzdělávání českých žáků. Vývoj v oblasti monitorování a hodnocení výsledků vzdělávání – testování žáků na základních školách a diskuse o jejich zavedení, přijímací zkoušky, státní maturity. Učitelé a profese učitele pohledem vzdělávací politiky. Charakteristiky českých učitelských sborů. Aktuální problémy a otázky spojené s učitelskou profesí v České republice.