Charles Explorer logo
🇨🇿

Ruská literatura pro děti a mládež

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPNR2R119B

Sylabus

Základy teorie dětské literatury.

Folklórní tradice a dětská literatura. Pohádka.

Ruská dětská literatura 10.–18. stol. Lubok a lidové divadlo.

Ruská dětská literatura 19. stol. Poezie v dětské četbě. Bajky I. A. Krylova. Poezie a pohádky V. A. Žukovského. Pohádky A. S. Puškina, P. P. Jeršova, poezie N. A. Nekrasova. Vliv poezie na rozvoj umění (opery, obrazy, ilustrace, animované filmy spojené s tvorbou daných autorů).

Ruská dětská literatura 19. stol. Próza v dětské četbě. Pohádky V. I. Dalja, tvorba S. T. Aksakova, vánoční povídka, tvorba K. D. Uškinského, tvorba L. N. Tolstého, pohádky D. N. Mamina-Sibirjaka, pohádky V. M. Garšina. Povídky A. P. Čechova.

Ruská dětská literatura počátku 20. století. Poezie v dětské četbě. Stříbrný věk. Tvorba A. A. Bloka, N. S. Gumiljova, S. A. Jesenina a dětská literatura. Próza v dětské četbě. Tvorba A. I. Kuprina, A. M. Remizova, A. N. Tolstého.

Dětská literatura 20.–30. let v SSSR. Maxim Gorkij a „nová“ dětská literatura. K. I. Čukovskij, V. V. Majakovskij, S. J. Maršak. Básníci skupiny OBERIU. A. L. Barto.

Próza v dětské četbě. J. K. Oleša, A. P. Gajdar, V. V. Šergin, P. P. Bažov, M. M. Prišvin, B. S. Žitkov, V. V. Bianki, K. G. Paustovskij.

Dětská literatura 40.–50. let v SSSR. V. P. Katajev, V. A. Osejeva, A. Platonov.

Dětská literatura 60.–80. let v SSSR. Poezie v dětské četbě. J. A. Blaginina, S. V. Michalkov, B. V. Zachoder, V. D. Berestov, G. V. Sapgir.

Dětská literatura 60.–80. let v SSSR. Próza v dětské četbě. N. N. Nosov, V. J. Dragunskij, E. N. Uspenskij, J. I. Koval. Časopisy pro děti.

Dětská literatura v Rusku v postsovětském období a na počátku 21. století.

Anotace

Cílem předmětu je poskytnout základní přehled o vývoji ruské literatury pro děti a mládež a o jejím místě v kontextu ruské literatury a umění. Studenti se seznámí se základními žánry dětské literatury, kanonickými díly i nejnovějšími trendy v ruské literatuře pro děti a mládež.

Zvláštní pozornost je věnována didaktickým možnostem jednotlivých témat.