1. Druhy řečové činnosti, vztahy mezi jednotlivými řečovými dovednosti.
2. Pojetí a požadavky k řečovým dovednostem ve Společném evropsk ém referenčním rámci pro jazyky, v Rámcových vzdělávacích programech a dalších pedagogických dokumentech.
3. Lingvistické a psychologické základy osvojování produktivních řečových dovedností.
4. Výuka ústního projevu – metodická pravidla, metodické chyby, typologie cvičení, kontrola a hodnocení ústního projevu žáků.
5. Výuka písemného projevu – metodická pravidla, metodické chyby, typologie cvičení, kontrola a hodnocení písemného projevu žáků.
6. Kontrola a hodnocení ústního a písemného projevu žáků při státní maturitní zkoušce z ruského jazyka.
7. Využití didaktických pomůcek a didaktické techniky pro rozvoj produktivních řečových dovedností.
8. Lingvistické a psychologické základy osvojování receptivních řečových dovedností.
9. Výuka poslechu s porozuměním - metodická pravidla, metodické chyby, typologie cvičení a druhy textů, kontrola a hodnocení poslechu s porozuměním.
10. Výuka čtení s porozuměním – metodická pravidla, metodické chyby, typologie cvičení a druhy textů, kontrola a hodnocení čtení s porozuměním.
11. Výběr textů pro poslech a čtení s porozuměním, práce s textem.
12. Využití didaktických pomůcek a didaktické techniky pro rozvoj receptivních řečových dovedností.
Cílem kurzu je seznámit studenty s problematikou výuky produktivních a receptivních řečových dovedností v ruském jazyce v kontextu výuky ruštiny v českém školním prostředí. Důraz je kladen především na utváření praktických dovedností studentů efektivního využívání jednotlivých technik, které vedou k formování dovedností v samostatném ústním a písemném projevu žáků v ruském jazyce na základních a středních školách.
1. Druhy řečové činnosti, vztahy mezi jednotlivými řečovými dovednosti.
2. Pojetí a požadavky k řečovým dovednostem ve Společném evropském referenčním rámci pro jazyky, v Rámcových vzdělávacích programech a dalších pedagogických dokumentech.
3. Lingvistické a psychologické základy osvojování produktivních řečových dovedností.
4. Výuka ústního projevu – metodická pravidla, metodické chyby, typologie cvičení, kontrola a hodnocení ústního projevu žáků.
5. Výuka písemného projevu – metodická pravidla, metodické chyby, typologie cvičení, kontrola a hodnocení písemného projevu žáků.
6. Kontrola a hodnocení ústního a písemného projevu žáků při státní maturitní zkoušce z ruského jazyka.
7. Využití didaktických pomůcek a didaktické techniky pro rozvoj produktivních řečových dovedností.
8. Lingvistické a psychologické základy osvojování receptivních řečových dovedností.
9. Výuka poslechu s porozuměním - metodická pravidla, metodické chyby, typologie cvičení a druhy textů, kontrola a hodnocení poslechu s porozuměním.
10. Výuka čtení s porozuměním – metodická pravidla, metodické chyby, typologie cvičení a druhy textů, kontrola a hodnocení čtení s porozuměním.
11. Výběr textů pro poslech a čtení s porozuměním, práce s textem.
12. Využití didaktických pomůcek a didaktické techniky pro rozvoj receptivních řečových dovedností.