Charles Explorer logo
🇨🇿

Ruská literatura pro děti a mládež

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPNR4R031A

Sylabus

1. Základy teorie dětské literatury.2.

Folklórní tradice a dětská literatura. Pohádka.3.

Ruská dětská literatura 10.–18. stol. Lubok a lidové divadlo.4.

Ruská dětská literatura 19. stol. Poezie v dětské četbě.

Bajky I. A.

Krylova. Poezie a pohádky V.

A. Žukovského. Pohádky A.

S. Puškina, P.

P. Jeršova, poezie N.

A. Nekrasova.

Vliv poezie na rozvoj umění (opery, obrazy, ilustrace, animované filmy spojené s tvorbou daných autorů).5. Ruská dětská literatura 19. stol.

Próza v dětské četbě. Pohádky V.

I. Dalja, tvorba S.

T. Aksakova, vánoční povídka, tvorba K.

D. Uškinského, tvorba L.

N. Tolstého, pohádky D.

N. Mamina-Sibirjaka, pohádky V.

M. Garšina.

Povídky A. P. Čechova.6.

Ruská dětská literatura počátku 20. století. Poezie v dětské četbě.

Stříbrný věk. Tvorba A.

A. Bloka, N.

S. Gumiljova, S.

A. Jesenina a dětská literatura.

Próza v dětské četbě. Tvorba A.

I. Kuprina, A.

M. Remizova, A.

N. Tolstého. 7.

Dětská literatura 20.–30. let v SSSR. Maxim Gorkij a „nová“ dětská literatura.

K. I. Čukovskij, V.

V. Majakovskij, S.

J. Maršak.

Básníci skupiny OBERIU. A.

L. Barto.8.

Próza v dětské četbě. J.

K. Oleša, A.

P. Gajdar, V.

V. Šergin, P. P.

Bažov, M. M.

Prišvin, B. S. Žitkov, V.

V. Bianki, K.

G. Paustovskij.9.

Dětská literatura 40.–50. let v SSSR. V.

P. Katajev, V.

A. Osejeva, A.

Platonov. 10. Dětská literatura 60.–80. let v SSSR.

Poezie v dětské četbě. J.

A. Blaginina, S.

V. Michalkov, B.

V. Zachoder, V.

D. Berestov, G.

V. Sapgir. 11.

Dětská literatura 60.–80. let v SSSR. Próza v dětské četbě.

N. N.

Nosov, V. J.

Dragunskij, E. N.

Uspenskij, J. I.

Koval. Časopisy pro děti.12. Dětská literatura v Rusku v postsovětském období a na počátku 21. století.

Anotace

Cílem předmětu je poskytnout základní přehled o vývoji ruské literatury pro děti a mládež a o jejím místě v kontextu ruské literatury a umění. Studenti se seznámí se základními žánry dětské literatury, kanonickými díly i nejnovějšími trendy v ruské literatuře pro děti a mládež.

Zvláštní pozornost je věnována didaktickým možnostem jednotlivých témat.