· Východiska a principy kvalitativního a kvantitativního výzkumu.
· Věda, paradigmata, teoretické metody vědy, induktivní a deduktivní postupy.
· Téma-problém-výzkumná otázka.
· Konstrukty a pojmy, role hypotéz, validita výzkumu.
· Typy základních výzkumných plánů, porovnání kvalitativních a kvantitativních postupů.
· Etické aspekty výzkumu.
· Výběr výzkumného vzorku. Techniky a nástroje k získávání kvantitativních dat, reliabilita.
· Interpretace výsledků analýzy. Zprávy o výsledcích výzkumného šetření.
Předmět připravuje studenty na samostatné provádění jak kvalitativního, tak kvantitativního výzkumu v pedagogice, a to v souvislosti s řešením diplomového úkolu. Rozvíjí schopnosti studentů formulovat problém, stanovit cíle výzkumného šetření, zvolit adekvátní postupy a metody zpracování, zvážit charakter výstupů, přínos a event. možnosti využití výsledků.
Předloženy jsou principy kvalitativního a kvantitativního výzkumu, paradigmata, teoretické metody vědy, induktivní a deduktivní postupy, etické aspekty výzkumu. Porovnány kvalitativní a kvantitativní postupy při řešení výzkumných problémů ve speciální pedagogice.