Cílem předmětu je osvojení základních poznatků a technik pedagogické a školní psychologie. Předmět napomůže studentům v nastolení komplexnějších výkladových schémat, které jim umožní zvýšit srozumitelnost výchovně-vzdělávací reality. Studenti se seznámí s diagnostickými a nápravně intervenčními postupy ve školním poradenství. Obsahové vymezení:
1. Pedagogická a školní psychologie: vymezení, pojetí, výzkum v pedagogické a školní psychologii.
2. Podpůrné poradenské služby ve školství – poradenský systém a jeho vývoj.
3. Učitelská profese: Pojetí učitelské profese, nároky učitelské profese, nejistoty a zátěže učitelské práce.
4. Motivace k učení: krátkodobé i dlouhodobé strategie ovlivňující učební motivaci.
5. Učení a poznávání: pojem učení a podoby učení, vybrané teorie učení a druhy učení. Zákonitosti učení.
6. Individuální zvláštnosti učení. Vztah žáků k učení a poznávání.
7. Interakce učitel x žák (žáci). Zákonitosti procesu připisování příčin; kauzální atribuce a školní výkon.
8. Žák: osobnost žáka, školní "zdatnosti" - stávání se žákem (školní socializace), sociální a jazyková determinovanost školního vzdělávání, žák v širších biodromálních souvislostech.
9. Žáci se specifickými edukační pot řebami - žáci s potížemi v učení, žáci pracující pod a nad své schopnosti, nadaní žáci, žáci s poruchami chování apod. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka.
10. Vývojové problémy v období dospívání ve vztahu ke školní práci a chování žáků a studentů.
11. Pedagogická interakce a komunikace. Klima ve třídě a škole - pojem a základní dimenze.
12. Rodina - rodinná socializace a její dysfunkce, rodinné výchovné styly.