Obsah:
Dialogizace výuky, aktivizace žáků v procesu učení.
Organizace času a úpravy prostředí pro výuku heterogenních tříd, využití diversity žáků.
Kooperace a skupinové práce žáků se SVP.
Inkluzivní postupy rozvoje sociálních kompetencí žáků v demokratické společnosti/ škole.
Cílem předmětu je představit studentům vzdělávání s využitím inkluzivní didaktiky. Studentům budou podrobně a názorně představeny postupy individualizace a diferenciace úkolů a kooperativní učební procesy dle principů konstruktivní vícedimenzionální didaktiky. Účastníci se na příkladech naučí rozlišovat funkční a nefunkční skupinové kooperace žáků ve třídě, učební strategie založené na tvorbě prekonceptů, využití kognitivních stylů žáků, meta-kognitivní strategie.
Seznámí se s možnostmi uspořádání třídy a podnětného prostředí ve škole pro realizaci řízených činností v malých i větších žákovských skupinách. Naučí se identifikovat bariéry v prostředí školy, které brání individualizaci a diferenciaci učebních činností, a plánovat učební strategie, které vycházejí ze znalostí individuálních vývojových zvláštností žáků a v postupných krocích rozvíjejí žákův potenciál k učení.