Charles Explorer logo
🇬🇧

Historic and Philosophic Contex of the Handicaped Persons State

Class at Faculty of Education |
OPNS3S116A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Obsah:

1. Právní vědomí, zákonodárství a handicapovaný člověk.

2. Problém normality člověka a normy ve speciální pedagogice.

3. Vývoj norem týkajících se výchovy a vzdělávání, resp. sociální péče.

4. Vývoj pojetí tohoto problému od vychovatelnosti a vzdělavatelnosti k právu na vzdělání všech.

5. Socializace z dějinného pohledu, integrace jako kontinuum opatření a proces.

6. Lidská práva osob se zdravotním postižením

7.Konstituování a rozvoj speciální pedagogiky jako vědního oboru s jeho interdisciplinárními vazbami.

8. Speciálně pedagogické principy a metody s ohledem na potřeby osob se smyslovým postižením.

9. Speciálně pedagogické principy a metody s ohledem na potřeby osob s mentálním postižením

10.Speciálně pedagogické principy a metody s ohledem na potřeby osob s tělesným postižením a chronickým onemocněním

Annotation

The subject represents at the level of contemporary knowledge the history of reflection on the relationship of the majority society to people with disadvantages. In particular, it focuses on the incidence, survival and support of people with disabilities.

It aims to introduce students to the historical and philosophical context of the world of people with disabilities and their special needs through the ages. The most important Czech and international personalities will be presented in the context of the search for educational methods for people with disabilities.

Students will be introduced to current special education literature and the latest research in this area.