Obsah:
1. Terminologické vymezení a principy sdílené péče, formální a neformální péče, legislativa
2. Náročnost personálních služeb v péči o zdravotně postižené osoby, multidisciplinární tým - zastoupení odborníků a jejich role
3. Neformální pečující, jejich postavení v péči, potřeby rodinných příslušníků, Syndrom vyhoření
4. Aktivizační vzdělávací programy a pobyty pro rodiny se zdravotně postiženým členem (dítětem)
5. Trénink aktivit běžného dne jako cesta k soběstačnosti osob se zdravotním postižením
6. Eliminace nároků prostředí ve prospěch soběstačnosti osob se zdravotním postižením
Cílem předmětu je seznámit studenty s principy tzv. sdílené péče ("sharedcare"), představit jim multidisciplinární přístup k péči o osoby se zdravotním postižením a způsoby aktivního zapojení blízké osoby či rodinných příslušníků do péče. Na příkladech budou prezentovány partnerské přístupy odborníků – speciálních pedagogů k rodičům dětí se zdravotním postižením a k neformálním pečujícím o tyto děti.
Budou představeny vzdělávací (aktivizační) pobyty pro rodiče a neformální pečující, principy podporující péče v rodině, příklady kombinace formální služby a neformální služby, která udržuje osoby se zdravotním postižením v přirozeném sociálním prostředí. Studenti se seznámí s možnostmi eliminace nároků prostředí – bezbariérovou úpravou bydlení v zájmu zachování soběstačnosti osob se zdravotním postižením.