Hlavní témata předmětu:
1. Základní kategorie a komponenty edukačních teorií
2. Teorie vzdělávání dospělých (předmět, místo v soustavě andragogických věd, účel, funkce, systematika)
3. Vzdělávání, vzdělanost a vzdělavatelnost dospělých ve společnosti
4. Historicko-společenská východiska procesů vzdělávání dospělých v Česku
5. Všeobecné teorie výchovy a vzdělávání (akademické, sociokognitivní a kognitivně psychologické, spiritualistické a personalistické, technologické, sociální)
6. Vybrané teoretické přístupy ke vzdělávání dospělých (Rogers, Brookfield, Mezirov, Jarvis, Knowles, Kirkpatrick, Kolb, Kulich, Malewski)
7. Analýza vybraných andragogických teorií s přihlédnutím k současné praxi
8. Teorie celoživotního učení a vzdělávání (formální, neformální vzdělávání a informální učení dospělých), znalostní společnost
21. století
9. Vzdělávací politiky v teorii a praxi vzdělávání dospělých (národní a mezinárodní dimenze)
10. Aktuální otázky v andragogickém výzkumu vzdělávání dospělých Cvičení Cvičení navazují na témata přednášek.
The course aims to provide students with knowledge of the philosophical and psychological foundations of modern theories of adult education, the socio-economic context of the application of selected theories of education in andragogical practice, and current European trends in lifelong adult education. Students will acquire skills adequate to use the conceptual apparatus in communication about adult education processes and to identify manifestations of selected theoretical approaches in adult education practice.
It will strengthen their attitudes towards activating the potential of adult learners for lifelong learning and learning.