Hlavní témata předmětu:
1. Vznik a vývoj sociální a kulturní andragogiky; kulturně-osvětová andragogika
2. Předmět a metodologie sociální a kulturní andragogiky
3. Socializace, resocializace a integrace, sociální prostředí, sociální pomoc dospělým, sociální učení
4. Kultivace osobnosti, enkulturace, zprostředkování kulturních hodnot a aktivní participace na životě společnosti
5. Interkulturní a multikulturní aspekty společnosti
6. Cílové skupiny sociálně-edukační práce s dospělými – východiska, vzdělávací potřeby
7. Specifika edukace marginalizovaných skupin – rizika, potřeby a možnosti dalšího vzdělávání, resocializace
8. Sociálně-andragogická intervence – charakteristika, etapy, metody
9. Specifika kulturně zaměřené edukace; muzeologie a kulturologie
10. Odborníci působící v edukaci dospělých – jejich kompetence a kvalifikace, sebevzdělávání, psychohygiena a prevence syndromu vyhoření
11. Penitenciární a postpenitenciární věda – teoretická, metodologická a epistemologická východiska
12. Andragogické poradenství jako nástroj sociální andragogiky a sociální integrace Cvičení: Cvičení navazují na témata přednášek.
An important area of interest for andragogy is the social area. This issue is represented by social andragogy as an applied andragogical discipline focused on the education and reeducation of adults in a social context.
Social andragogy examines the relationship between the social environment, the social situation of an individual and his educational potential; deals with the integration and resocialization of the adult into society and helps disadvantaged individuals and marginalized groups through counseling and education to deal with crisis and unexpected life situations. Cultural andragogy, like social andragogy, is still being constituted in the Czech environment.
Its subject is to help the adult in enculturation, maintaining his cultural competence and cultivating his personality through cultural, educational, hobby and civic activities.