Hlavní témata předmětu:
1. Význam pojmu kompetence a jeho vztah k dalším pojmům v oblasti vzdělávání a managementu lidských zdrojů; schopnosti a další zdroje kompetence
2. Identifikace, struktura, dělení a vývoj kompetencí a kompetenčního paradigmatu
3. Obecné principy získávání a rozvoje klíčových kompetencí – teorie a praxe
4. Kompetence v kurikulárních a strategických dokumentech v ČR a EU (v primárním, sekundárním a terciárním vzdělávání)
5. Kompetence v oblasti formálního (školního) vzdělávání
6. Kompetence v oblasti neformálního (dalšího profesního) vzdělávání
7. Kompetence z hlediska zaměstnanců a zaměstnavatelů – tvorba kompetenčních modelů a profilů
8. Kompetence v kontextu celoživotního učení – evropské strategické dokumenty
9. Kompetence využitelné a rozvíjené v rámci dalšího vzdělávání
10. Řízení a rozvoj zaměstnanců podle kompetencí, zavádění kompetenčního přístupu do organizace (výhody a potenciální rizika implementace a rozvíjení CBM)
11. Řízení podle kompetencí a řízení pracovního výkonu
12. Manažerské kompetence a rozvoj manažerů (základní, funkční a klíčové kompetence manažera). Osobnost, kompetence a kvalifikace manažera
Předmět seznámí studenty s historií a vývojem kompetenčního přístupu v edukačních vědách a v teorii řízení. Dále představí možnosti rozvoje aplikace kompetencí a klíčových kompetencí do systému a struktury organizace.
Téma bude dáno do širších sociálních a ekonomických souvislostí a představeno jako součást celoživotního učení a vzdělávání s důrazem na rozvoj a řízení lidských zdrojů (učební cíle, nový obsah školního vzdělávání, kurikulární reforma, evaluace učení na základě získávání a rozvíjení klíčových kompetencí). Cílem je také představit strukturu, znaky, zdroje a druhy kompetencí, jejich začlenění do procesu celoživotního vzdělávání a učení.
Kompetence (a klíčové kompetence) se staly v poslední době důležitým nástrojem zaměstnanosti, konkurenceschopnosti, ekonomického růstu a potenciálu rozvoje jednotlivých organizací, společnosti, ale i samotných jednotlivců. Část výkladu bude věnována kompetencím v rozvoji a řízení lidských zdrojů, manažerským kompetencím, kompetenčním profilům a modelům (tvorbě a zavádění do praxe) a řízení podle kompetencí (CBM). Ve výuce budou využity interaktivní metody, vedoucí k posílení kritického a strategického myšlení studentů.