Charles Explorer logo
🇨🇿

Interpretační umění II

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPNU4H022A

Sylabus

Příprava repertoáru pro večejná vystoupení - zhodnocení uceleného pohledu na individuální technické a interpretační možnosti studenta podle dosažených výsledků. Korekce celoročního individuálního studijního plánu. Nastudování dalších skladeb pro vytvoření repertoárové základny důležité v budoucím pedagogickém a uměleckém profesionálním uplatnění. Sestavení semestrálního individuálního studijního plánu a jeho naplňování. Řešení technické a interpretační problematiky se zdůrazněním metodického postupu na různých úrovních. Příprava prezentace cca 30 minutového připraveného programu.

 Interpretační seminář - komunikace probíhá v otevřené atmosféře, všichni účastníci jsou si vědomi faktu exaktní neměřitelnosti uměleckých disciplín. Trvalou snahou vyučujícího je přibližování a poznávání podstatných složek (markantů) notového zápisu a možností kreativní práce s nimi na všech stupních vývoje. V návaznosti na to přichází diskuse o názorech na hudební obsah reprodukovaných skladeb a vhodné volbě technických prostředků k jeho realizaci. Vedle toho je třeba mít stále na paměti didaktickou složku celého procesu, ujasňování principů formování osobnosti mladého interpreta i pedagoga, rozlišení profesionální stránky výkonu od osobnostního vkladu (nadto i jejich vzájemnou interakci). Důležitým prvkem je také seznamování se s různými typy interpretů s důrazem na individuální přístup k jednotlivým žákům v pedagogické praxi.  

Anotace

Příprava a studium repertoáru se záměrem jeho veřejné prezentace je hlavní náplní práce učitele nástrojové hry, ale i učitele hudby v téměř každé myslitelné oblasti. Hudba je fenomén, vznikající individuálně v soukromí tvrdé přípravy a přitom vyžadující veřejnou společenskou akceptaci. Umění vhodné repertoárové přípravy pro koncertní vystoupení na všech úrovních technické a interpretační vyspělosti vyžaduje mnoho znalostí i zkušeností.

Student rozšiřuje své repertoárové zázemí se zřetelem ke svému profesionálnímu pedagogickému zaměření a zároveň si připravuje první podněty pro své budoucí absolventské vystoupení. Toto je zohledněno v sestavení individuálního studijního plánu. Řešení technické a interpretační problematiky zdůrazňuje metodický postup na různých úrovních.

Součástí předmětu je nastudování komorní literatury s cílem koncertní prezentace a korepetiční spolupráce se zpěváky.

Důležitou součástí předmětu je Interpretační seminář.

Interpretační seminář je tvůrčí dílnou. Studenti zde mají možnost předvedení nastudovaného díla v různých fázích interpretačního vývoje, ověření svých schopností realizovat nastudovaném dílo před veřejností, diskutovat s kolegy a pedagogy, tříbit své umění veřejného posuzování vlastních i cizích interpretačních výkonů, řešit problémy týkající se interpretace a koncertního vystupování. Učí se podporovat svým názorem výkony ostatních, motivovat jejich další vývoj. Sami přinášejí pro ně zajímavá témata, v jejichž řešení spolu s kolegy a pedagogy nalézají podporu a inspiraci pro svou interpretační a pedagogickou práci.

Preparation and study of the repertoire with the intention of public presentation, this is the main content not only of the teacher´s work in instrumental playing, but for teacher´s work in every conceivable area. Music is a phenomenon, that arises individually in the privacy of hard training, and alongside requires public social acceptance. Student expand their repertoire background with regard to their professional pedagogical focus, and at the same time prepare the program for their future graduate performance. It is taken into consideration in formation of their individual study plans. The solution of technical and interpretive issues emphasizes the methodological approach at various levels. This course contents the study of the chamber music repertoire with the aim of a concert presentation.

The important part of this course is Interpretation Class, the artistic and didactic workshop. Students have the opportunity to present the studied work in various stages of interpretive development and verification of their abilities. They realize the studied work in front of the public, discuss with colleagues and teachers, they learn an acceptance of criticism and its processing, defense of own opinions, but also respecting different ones. They learn to motivate others. Students also bring their interesting topics. In solution of them, together with colleagues and pedagogues, they find support and inspiration for their interpretive and pedagogical work.