Kurz je prvním setkáním studentů navazujícího magisterského studia s praxí výuky výtvarné výchovy na základních školách, gymnáziích a základních uměleckých školách. Studenti se ve dvojicích či malých skupinkách střídají v hospitacích na vybraných školách, pořizují záznamy z vyučovacích hodin, seznamují se s chodem školy, s každodenní školní realitou a také s osobitým pojetím výuky a s výsledky práce navštěvovaných pedagogů. Ve společných reflektivních setkáních se učí výstižně a účinně charakterizovat své zážitky a poznatky, porovnávají je se znalostmi získanými studiem pramenů a postupně si vytvářejí a učí se využívat aktivní slovník výtvarného pedagoga. Na základě pozorování v hodinách sledují výchovně vzdělávací cíle i průběh výuky, učí se pracovat s kurikulárními dokumenty a vytvářejí si vlastní představy o podobě výuky. Cílem kurzu je rozvíjet tvůrčí a otevřený přístup studentů k výuce, k obsahu a formám výtvarné výchovy v různém školním prostředí a v různých sociálních i kulturních kontextech.
Studenti zakládají své pedagogické portfolio záznamů, dokumentů a reflexí náslechové praxe a učí se pozorovat odučené hodiny a posuzovat je v širším kontextu práce učitele. Osvojují si postupy konceptové analýzy vyučovacích hodin. Studenti si uvědomují, reflektují a zpřesňují své představy o formách a obsazích výtvarné výchovy, poznávají význam otevřené komunikace pedagoga s žáky. Rozvíjejí také svoji schopnost vnímat konkrétní situaci ve vztahu k potřebám a možnostem žáků či klientů. Na základě analýzy pedagogických situací i konkrétních výstupů formulují studenti vlastní pojetí výuky výtvarné výchovy, které ve společných diskusích dále zpřesňují.
Úvodní setkání; charakteristika předmětu; organizace a cíle náslechových praxí
Účast a pozorování ve vyučovacích hodinách, vedení záznamů, shromažďování dokumentace; založení a vedení pedagogického portfolia
Vzájemná prezentace výsledků pozorování
Společná prezentace a reflexe realizovaných celků