Charles Explorer logo
🇨🇿

Teorie výtvarné edukace

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPNV3V024A

Anotace

Kurs vede studenty ke kritickému čtení odborné literatury v českém i anglickém jazyce. Dialogickou formou prohlubuje porozumění základním teoretickým zdrojům a  učí orientaci v hybridním poli oboru. V centru zájmu jsou základní pojmy, varianty a odborné slovníky výkladových rámců určitých jevů, témat, popisů, záznamů, didaktických  přístupů a jejich kurikulárních a uměleckých vyjádření. Možnosti propojování oborové didaktiky a oborové teorie s vazbami na vizuální a kulturní antropologii, genderové teorie umění a kultury, kognitivní vědy, kritické teorie umění, současné pedagogické trendy.

1. Úvod do problematiky - základní terminologie, výběr a zadání čtení, založení portfolia poznámek a interpretací vybraných partií z vybrané literatury. Založení kolaborativní skupiny.

2.  Dialogická část 1 – umění a výzkum ve VV. A/r/tography, její základní charakteristiky a příklady její aplikace.

3. Dialogická část 2 – tvorba jako poznávání a oborová didaktika jako věda. Příklady didaktického rozvedení autorské výpovědi studenta nebo jiného autora a její pedagogické transformace.

4. Dialogická část 3 - kritická reflexe vybraných částí čtenářského portfolia, identifikace témat a hlavních otázek textu, umění položit otázku a vést dialog vztažený k danému tématu.  Propojování tematických částí teoretického textu s relevantními odkazy na výtvarná díla nebo jinými kulturními artefakty.    Kolokvium v kolaborativních skupinách – přednesení referátu a prezentace jeho zpracování ve vazbě na relevantní vizuální odkazy. Obhajoba specializovaného textu ve vztahu k obsahu studentova portfolia.   Kolokvium v kolaborativních skupinách – přednesení referátu a prezentace jeho zpracování ve vazbě na relevantní vizuální odkazy. Obhajoba specializovaného textu.