Charles Explorer logo
🇨🇿

Souvislá praxe na ZŠ s reflexí

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPNV3V025A

Sylabus

Úvodní setkání; charakteristika předmětu; organizace praxí Plánování a příprava výuky, práce s kurikulárními dokumenty Realizace praxí ve školách; hospitace vyučujících kurzu v hodinách vedených studenty Individuální konzultace Hodnocení a evaluace výuky Společná prezentace a reflexe realizovaných celků

Anotace

Praxe seznámí studenty s konkrétním školním prostředím Druhého stupně ZŠ nebo nižšího stupně gymnázia, s tím, jak strukturuje nároky na vyučující. Studenti projdou situacemi výuky výtvarné výchovy nejprve v pozici pozorovatele

(náslechové hodiny), později ve spolupráci s fakultním učitelem v roli vyučujícího. Samostatné vedení hodin probíhá ve spolupráci s fakultním učitelem a v návaznosti na jeho plán výuky. Získávají zkušenosti s rolí učitele, prostřednictvím záznamů se vracejí ke svým výstupům a hodnotí a porovnávají své výkony. Učí se vystavět vyučovací hodinu v rámci tematického celku tak, aby dokázali ověřit vlastní vytčené cíle výuky. Pracují s krátkodobým i dlouhodobým plánem výuky, učí se brát v úvahu podmínky a možnosti konkrétní školy. Uplatňují získané dovednosti také v oblasti hodnocení odučených hodin, a to jak z hlediska průběhu a výsledků, tak i prostřednictvím konceptové analýzy cílů a celkové koncepce výuky. Souvislá praxe je zaměřena především na rozvíjení a upevňování základních dovedností, které jsou potřebné k přípravě, vlastnímu vedení a účinné reflexi vyučovacích hodin. Studenti si na základě vlastní pedagogické zkušenosti uvědomují, reflektují a zpřesňují své představy o formách a obsazích výtvarné výchovy, poznávají význam komunikace pedagoga s žáky. Rozvíjejí také svoji schopnost vnímat konkrétní situaci ve vztahu k potřebám a možnostem žáků a třídního kolektivu. Na základě společné analýzy konkrétních výstupů formulují studenti vlastní pojetí výuky výtvarné výchovy, které ve společných diskusích dále zpřesňují. Úvodní setkání; charakteristika předmětu; organizace praxí Plánování a příprava výuky, práce s kurikulárními dokumenty

Realizace praxí ve školách Individuální konzultace Společná prezentace a reflexe realizovaných celků.