Kurs vede studenty k vytváření meta-náhledu na jejich předchozí zkušenosti z vlastní reflektované tvorby a prohloubených teoretických znalostí získaných v průběhu bakalářského studia. Seznamuje studenty s teoretizací pojmů diskursu, epistémického pole a s vazbou na diskursivní modely didaktiky VV.
Pomáhá jim orientovat se v doméně výtvarné pedagogiky, teorií kultury, příbuzných socio-humanitních vědách, učí je odborně reflektovat vlastní tvorbu na pozadí současných věd o vizuálním umění, teorií obrazu a interdisciplinárních přístupů věd humanitních a přírodních. V centru zájmu je rozvoj reflexivní kompetence učitele výtvarné výchovy, rozvoj odborného funkčního slovníku oboru, orientace v oborové literatuře, personalizovaná podpora studentek/studentů ve výstavbě jejich vlastních výkladových rámců pro související obsahy didaktického i uměno-vědného portfolia a autorského tvůrčího archivu.
Kurs pomáhá studentům propojit a usouvztažnit hlavní domény hybridního diskursivního pole výtvarné výchovy (např. současné praxe a teorie umění a kultury, filosofické kontexty, teorie obrazu, vizuální sémiotika, genderové a trans-kulturní přístupy) propojené na aktuální trendy mezinárodní výtvarné pedagogiky (např. vizuální gramotnost, performativní a kolaborativní projekty). Pojem diskursu, chápaný jako sociálně a historicky proměnlivý prostor výpovědí a sociálních praktik, odkazuje ke konstruktivistickým a mediačním pedagogickým přístupům, které se opírají o koncept diskursivní výstavby poznání a zdůrazňují význam zprostředkujících kulturních vlivů.
Kurz je koncipovaný především pro studenty, kteří absolvovali bakalářské studium na jiných univerzitách a seznámí se v něm s pojetím výtvarné výchovy rozvíjeným na PedF UK.