Charles Explorer logo
🇨🇿

Profilové reflektivní portfolio

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPNV3V041A

Anotace

Kurz propojuje teoretické znalosti s praktickými, profesními. Vychází z autentické zkušenosti autorské tvorby studentů, kterou považuje spolu se znalostmi teorie umění a dějin umění za základ profesní výbavy učitele výtvarné výchovy. Má výrazně reflektivní charakter. Vede studenty k syntéze obsahů studijního programu. Cílem kurzu je rozvíjet reflektivní dovednosti studentů a posilovat jejich schopnost kriticky, metakognitivně uvažovat.

Klíčovým konceptem reflexe se stává portfolio, charakteristickými principy jsou procesuálnost, individualizace, subjektivita, aktivita, dlouhodobost a metakognice. Student postupně hledá vlastní umělecké formy portfolia.

Ústřední téma, na němž student pracuje v průběhu studia je dále rozvíjené ve třech rovinách: umělecké, kunsthistorické a didaktické. Portfolio je pojímáno ve své původní prezentační funkci. Studenti hledají možné formy a polohy prezentace vlastní autorské tvorby. Tříděním a reflexí vlastní tvorby hledají obecné principy oborové didaktiky. Svoji tvorbu dávají do souvislostí se současnými i historickými uměleckými formami, které studují. Portfolio je chápáno též jako nástroj pedagogické reflexe a dlouhodobého plánování výuky výtvarné výchovy. Na základě analýzy konkrétních výstupů formulují studenti vlastní pojetí výuky výtvarné výchovy, které ve společných diskusích dále zdůvodňují.

Úvodní setkání

Já jako autor, já jako pedagog I.

Já jako autor, já jako pedagog II.

Individuální konzultace