Charles Explorer logo
🇨🇿

Ateliér I.

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPNV4V011A

Sylabus

1. Společná návštěva výstavy - Město a řeka (CAMP) 2.

Představení kurzu /debata /inrtepretace díla z výstavy 3.-5.  Inrtepretace díla z výstavy 6-9.Prostor kolem nás (intermediální využití tématu) 10. Individuální konzultace 11.

Didaktické využití tématu 12. Poslední společné setkání- prezentace

Anotace

Kurz se zaměřuje na ateliérovou výuku, která rozvíjí malířské a kresebné vnímání v uměleckém díle, transformuje tuto percepci do pedagogického procesu. V obsahové rovině se soustředí na „myšlení obrazem“, tedy porozumění čtení obrazu autorem i divákem Toto myšlení obrazem odkazuje k rovině, v níž se smysl obrazu a textu neodlišují. Po formální stránce se kurz soustředí se na barevnou a tvarovou nadsázku, vnější a vnitřní struktura obrazu, formu a technologii. Kurz zprostředkuje základní porozumění teorii barev, tvarové i kresebné kompozice. Interpretaci kresby a malby v současném a historickém kontextu výtvarného umění a kultury. Proměny malířského vyjádření a funkce barvy v malbě ve vybraných epochách a uměleckých obdobích. Zkoumání vztahu mezi pojmovým a vizuálním, uchopování reality skrz výtvarné vyjádření.

Během kurzu studenti vytvoří vlastní projekt, do kterého integrují získané teoretické a didaktické poznatky. Témata autorských projektů vyplynou z úvodního setkání a následné diskuze. Výuka probíhá ve skupinách i individuálně. Ateliérová výuka bude zakončena prezentací společné výstavy nebo autorského portfolia studentů. Součástí celého procesu práce je průběžná reflexe a sebehodnocení výtvarného procesu, který zároveň pomáhá pochopit autorskou tvorbu z pozice výtvarného pedagoga. Pochopení a zařazení vlastní tvorby do kontextu současného umění, prostřednictvím návštěvy výstavy v galerijní instituci.

Cílem kurzu je propojení praktických a teoretických znalostí plošného vyjadřování vytvořením vlastního výtvarného projektu a následná schopnost transformace těchto dovedností do didaktických kompetencí učitele. Transformace komplexních poznatků do přípravy vyučovacích hodin.

Studijní programy