1) POssibilities of art education in contemporary school and society; introduction into study resources; choice of issues of seminar works
2) An artefact and art creation as a theme and content of teaching; specification of seminar works issues
3) Visual literacy and its understanding and role in contemporary education
4) Art education and its interdisciplinary possibilities
5) Gallery and Museum education and its ways and possibilities in contemporary school
6) Discoursive character of art education
7) Contemporary visual art and visual culture in contemporary school
8) Analysis of concepts in creative taskts and possibilities of pedagogical reflection
9) Aims and targets of art education within curricular documents for general school education and gymnasia education
10) Art education and digital literacy
Kurz seznamuje studenty s hlavními proudy současné didaktiky výtvarné výchovy a jejich zázemím v teoretických studiích a empirickém výzkumu. Předkládá aktuální přístupy k uměleckému artefaktu a procesu společně s jejich reflexemi v didaktice výtvarné výchovy.
Seznamuje s rekoncepcemi předmětu a aktuálními tématy současného didaktického diskurzu. Cílem kurzu je představit studentům dynamické pole současné oborové didaktiky a umožnit jim, aby se v něm orientovali.
Pozornost bude specificky zaměřena na aktivity projektu Horizon2020 Acting on the Margins: Art as Social Sculpture a na propojení umělecké a pedagogické tvorby do nových otevřených forem, rezonujících s pandemickou situací a s nároky distanční výuky.