Charles Explorer logo
🇨🇿

Současné trendy ve výtvarné výchově

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPNW2V118A

Sylabus

1) Potenciál výtvarné výchovy v současné škole a společnosti; seznámení se studijní literaturou; výběr tématu seminární práce

2) Založení porfolia a archivu, seznámení s projektem Horizon2020 Acting on the Margins, Art as Social Sculpture

3) Umělecký artefakt a tvůrčí proces jako téma a učivo; kolaborativní tvorba a sociální přesahy VV. Upřesnění výběru tématu seminární práce

4) Vizuální gramotnost, její pojetí a postavení v současném vzdělávání,

5) Výtvarná výchova a její mezioborový potenciál; mezioborové vztahy

6) Galerijní a muzejní pedagogika a její podoby a možnosti v současné škole

7) Diskursivní charakter výtvarné výchovy

8) Současné výtvarné umění a vizuální kultura v současné škole

9) Konceptová analýza tvořivých úloh a její možnosti v pedagogické reflexi

10) Cíle výtvarné výchovy v kontextu možností RVP ZV a RVP G

11)  Výtvarná výchova a digitální gramotnost

Anotace

Kurz seznamuje studenty s hlavními proudy současné didaktiky výtvarné výchovy a jejich zázemím v teoretických studiích a empirickém výzkumu. Předkládá aktuální přístupy k uměleckému artefaktu a procesu společně s jejich reflexemi v didaktice výtvarné výchovy.

Seznamuje s rekoncepcemi předmětu a aktuálními tématy současného didaktického diskurzu. Cílem kurzu je představit studentům dynamické pole současné oborové didaktiky a umožnit jim, aby se v něm orientovali.

Pozornost bude specificky zaměřena na aktivity projektu Horizon2020 Acting on the Margins: Art as Social Sculpture a na propojení umělecké a pedagogické tvorby do nových otevřených forem, rezonujících s pandemickou situací a s nároky distanční výuky.