Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktika oborová SŠ I

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPNX1O116A

Sylabus

Sylabus předmětu - tematické rozvržení okruhů zájmu   1) Uvedení do souvislostí středoškolské výuky společenských věd: teoretický a společenský rámec, specifika středoškolské výuky, metodologické předpoklady, kurikulární dokumenty; 2) Prameny znalostí: možnosti práce s (profesním) portfoliem v pedagogické praxi, síťování, sdílení, organizace, informační zdroje; 2) Teorie, praxe a sdílení: příprava na souvislou pedagogickou praxi a její reflexe; 3) Oborová didaktika, transdidaktika, didaktická znalost obsahu, pedagogické rozhodování, paradigmata; 4) Didaktická analýza obsahu, uplatnění forem a metod s ohledem na specifika oborové didaktiky. 5) Didaktické aspekty výuky vybraných oborů

Anotace

Úkolem tohoto kurzu je uvádět budoucí učitele občanského a společenskovědního základu do horizontu výuky této vzdělávací oblasti. Studenti se seznamují s předpoklady, podmínkami, možnostmi a metodami výuky tohoto komplexu společenskovědních disciplin na střední škole.

Posluchači nabývají vhled do specifik oborové didaktiky, získávají přehled o problematikách výuky jednotlivých disciplín a tematických okruhů, setkávají se s kurikulárními dokumenty a metodikami. Vyučující vede posluchače učitelství k porozumění potenciálu interdisciplinárního, problémového a dialogickému vyučování, k využívání interaktivních metod, k propojování teoreticko-filosofických východisek se zkušenostním horizontem budoucích vyučujících a adolescentů.

Ve výuce kurzu je zvláště kladen důraz na osobnostní rozvoj budoucích pedagogů: tedy na jejich schopnost integrovat nabyté poznatky, na rozvoj didaktického myšlení, na prohlubování jejich schopnosti samostatně nahlížet výchovnou situaci, na jejich ochotu a odvahu přijímat odpovědnost za podobu vzdělávání, též na schopnost rozhodovat se nejen na základě teoretických předpokladů, nabytých zkušeností a situačních okolností, ale též v kongruenci s jejich vlastním osobnostním laděním. Mnohá témata jsou představována na půdorysu paradoxů a dilemat, jež s nimi souvisejí, přičemž studenti jsou vedeni k tomu, aby nacházeli svoji vlastní kantorskou cestu.

Součástí kurzu jsou též malé didaktické dílny a práce s profesním portfoliem. Zatímco první semestrální kurz (Didaktika SŠ I) je jednak zaměřen na obecné problémy oborové didaktiky a jednak se úzce váže k souvislé pedagogické praxi, druhý semestrální kurz (Didaktika SŠ II) se více orientuje na jednotlivá významná témata (didaktické myšlení, otázky výuky jednotlivých disciplín, problém hodnocení, mezipředmětové vztahy, aktivní občanství apod.).

Kurz je podpořen prostřednictvím moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=6180. Kurz nově podporuje tvorbu profesního portfolia.