Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktika ZŠ II

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPNX2O102A

Sylabus

Osnova: 

Typy vyučovacích hodin a jejich struktura.

Deduktivní a induktivní přístup ve vyučování, postupy sociálního vyučování. 

Specifické problémy obsahu učiva občanské výchovy, typy učebních úloh.

Efektivní předávání učiva, použití výkladu ve vyučovacích hodinách

Způsoby hodnocení míry naplnění cílů výuky

Práce s kontroverzními tématy  

Studijuní literatura a studijní materiály

DVOŘÁKOVÁ, M.: Příspěvek k oborovým didaktikám z perspektivy didaktiky výchovy k občanství. s.14 – 25. In KUTHAN R., PELCOVÁ N., ZICHA Z. (Ed.) Kapitoly z didaktiky filosofie, etiky a společenských věd. Studia didactica I. Praha: Univerzita Karlova 2018.

SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999.

PASCH, M. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005.

VACEK, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků: metodické náměty k realizaci průřezových témat. Praha: Portál, 2008.

MOREE D. & Varianty (kol.). Než začneme s multikulturní výchovou. Od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Člověk v tísni, o.p.s., Praha 2008.

Výuka demokracie: Sbírka modelových situací pro výchovu k demokratickému občanství a lidským právům

Jak zvládnout kontroverze – tvorba strategie pro práci s kontroverzními tématy ve školách

Materiály Centra občanského vzdělávání dostupné na  http://www.obcanskevzdelavani.cz/publikace/Jak vyučovat kontroverzní témata – instruktážní balíček pro učitele

Metodické komentáře a úlohy ke Standardům pro základní vzdělávání - Výchova k občanství- NÚV Praha http://www.nuv.cz/t/metodicke-komentare

Anotace

Připravuje studenty na transformaci společenských věd do vyučovacích hodin vzdělávacího oboru výchova k občanství.

V rámci přednášek a seminářů se studenti seznamují s různými typy vyučovacích hodin, setkávají se s různými metodickými postupy, které reflektují z hlediska oborově didaktického. Učí se pro stanovené cíle plánovat jednotlivé vyučovací hodiny.

Učí se odvozovat z cílů kritéria hodnocení a navrhovat postupy hodnocení.

Učí se pracovat s kontroverzními tématy.

Osnova:

Typy vyučovacích hodin a jejich struktura. Deduktivní a induktivní přístup ve vyučování, postupy sociálního vyučování.

Specifické problémy obsahu učiva občanské výchovy, typy učebních úloh. Diagnostika potřeb žáků a jejich zohlednění při plánování výuky. Způsoby hodnocení míry naplnění cílů výuky.

Co jsou kontroverzní témata a jak s nimi pracovat ve výuce.