Charles Explorer logo
🇬🇧

Didactics of Civics at Lower Secondary School II.

Class at Faculty of Education |
OPNX2O102A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Osnova: 

Typy vyučovacích hodin a jejich struktura.

Deduktivní a induktivní přístup ve vyučování, postupy sociálního vyučování. 

Specifické problémy obsahu učiva občanské výchovy, typy učebních úloh.

Efektivní předávání učiva, použití výkladu ve vyučovacích hodinách

Způsoby hodnocení míry naplnění cílů výuky

Práce s kontroverzními tématy  

Studijuní literatura a studijní materiály

DVOŘÁKOVÁ, M.: Příspěvek k oborovým didaktikám z perspektivy didaktiky výchovy k občanství. s.14 – 25. In KUTHAN R., PELCOVÁ N., ZICHA Z. (Ed.) Kapitoly z didaktiky filosofie, etiky a společenských věd. Studia didactica I. Praha: Univerzita Karlova 2018.

SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999.

PASCH, M. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005.

VACEK, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků: metodické náměty k realizaci průřezových témat. Praha: Portál, 2008.

MOREE D. & Varianty (kol.). Než začneme s multikulturní výchovou. Od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Člověk v tísni, o.p.s., Praha 2008.

Výuka demokracie: Sbírka modelových situací pro výchovu k demokratickému občanství a lidským právům

Jak zvládnout kontroverze – tvorba strategie pro práci s kontroverzními tématy ve školách

Materiály Centra občanského vzdělávání dostupné na  http://www.obcanskevzdelavani.cz/publikace/Jak vyučovat kontroverzní témata – instruktážní balíček pro učitele

Metodické komentáře a úlohy ke Standardům pro základní vzdělávání - Výchova k občanství- NÚV Praha http://www.nuv.cz/t/metodicke-komentare

Annotation

The course prepares the students for transformation of Social Science to the subject of Civics. Within the lessons, the steps of didactic analysis are introduced. The students learn how to formulate aims on various topics. Students encounter various methodological approaches which they also reflect from the subject-didactic point of view.

Overview:

Types of lessons and their structure. Deductive and inductive approach in teaching, social learning approach. Specific problems of civics teaching, kinds of teaching exercises. The diagnosis of pupils needs and their consideration while lesson planning.