Charles Explorer logo
🇬🇧

Didactics of Social Science at Higher Secondary Scholl II

Class at Faculty of Education |
OPNX2O107A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Sylabus předmětu:

1. Středoškolská výuka společenských věd a její teoretická reflexe.

2. Společenské vědy a výchova k občanství - výuka na základní a střední škole v prezenční a distanční formě.

3. Problematika výuky jednotlivých společenských věd a filosofie.

4. Zvláštní postavení problematiky výuky filosofie.

5. Specifika problému výuky psychologie.

6. Příprava na vyučování společenskovědních témat a pedagogické rozhodování.

7. Uplatňování vybraných didaktických prostředků a postupů ve výuce společenských věd.

8. Kontroverzní témata ve výuce na střední škole, aktivní občanství a odpovědnost.

9. Prezentační dovednosti, komunikace se studenty.

10. Problém reflexe a hodnocení výuky a školních výsledků (v kontextu prezenční a distnanční formy výuky)

11. Seznámení se zdroji společenskovědní didaktické inspirace, kazuistiky.

12. Perspektivy didaktiky společenských věd.

Annotation

The aim of the course is to acquaint the future Social Sciences teachers with the premises, conditions, possibilities and teaching methods of this complex subject taught at upper-secondary schools. Students learn about the teaching methods of economy, political science, sociology and law that are used in the EU countries, about the national curriculum (RVP), about the preparation for the maturita exam and about the role of the educational counsellor (e.g. how to secure a preparation course for the upper-secondary-students-to-be).

The course leader stresses the role of philosophy which is considered to be the link among the disciplines and a field for the development of interdisciplinary relations. It leads the students to use the problem method, dialogical teaching, interactive teaching methods, and to link the theoretical-philosophical premises with the life experience of teenagers.

The course also deals with additional teaching methods, such as project work, upper-secondary scientific work, human rights education, prevention of socio-pathological phenomena, active attitude to life, responsibility for one?s life and for one?s community.