A) Mediální výchova:
Organizace semestru. Smysl mediální výchovy. Veřejný prostor a učitel občanky
Přímá a mediovaná komunikace. Média a dnešní sociální vědomí
Média a jejich vlastníci. Serióznost a bulvárnost. Stará média: tisk, rozhlas a televize
Nová média. Sociální média a ověřování faktů. Dezinformace, hoaxy a fake news
Orientovat se v dnešním světě: média, politika a veřejný prostor. Média a občanPodrobný sylabus obdrží studující e-mailem.
Podrobný sylabus, přístupný všem registrovaným studentům včetně těch, kteří mají předmět zapsaný pouze předběžně, je v rubrice Soubory.
B) Fiosofie, transdisciplinarita a práce s textem:
Uvedení do problematiky interdisciplinarity a transdisciplinarity oborové didaktiky
Teoretické předpoklady smysluplné výuky filosofie
Smysluplné metody mezioborové výuky společenských věd
Smysluplné metody výuky filosofie
Problematika hodnocení především ve výuce filosofie
Předmět je nabízen ve dvou odlišných zaměřeních, z nichž si studující musejí jedno zvolit, pokud si ho chtějí zaregistrovat: A) mediální výchova B) Didaktika, filosofie a transdisciplinarita. Nelze absolvovat obě zaměření současně. -----
A) Předmětem uvádím studující do oboru, který je klíčový pro budoucí učitele základů společenských věd, neboť je pravděpodobné, že ho budou později učit. Poskytuje pohled společenských věd na roli médií v současné společnosti a do jisté míry i pohled didaktický, orientovaný na výukovou praxi. Z obou hledisek – teoretického i didaktického – zvyšuje mediální gramotnost studujících a ukazuje cesty, jak napomoci budoucím pedagogům a pedagožkám v tom, aby později sami mohli mediální gramotnost zvyšovat u těch, koho budou vzdělávat. Média nepojímáme úzce jako klasické sdělovací prostředky, nýbrž jako každou mediovanou sociální komunikaci, která a) formuje a zároveň zrcadlí společenské vědomí; b) spoluustavuje a zároveň vyjadřuje veřejný prostor moderních společností. ----- B) Didaktika, filosofie a transdisciplinarita (Z. Zicha). Předmět je věnován úzce souvisejícím problematikám: a) otázce výuky filosofie a jejího místa ve výuce společenských věd; b) otázce interdisciplinarity a transdiciplinarity ve výuce na střední škole; c) otázce hermeneuticko-didaktické práce se texty. Koncepce předmětu důsažně zohledňuje perspektivu, že filosofie představuje metodologický základ pro porozumění a výuku společenským vědám, a bere v potaz, že jednou z klíčových cest pro rozvoj myšlení představuje čtenářské setkání s podstatnými (především primárními) texty. Úkolem předmětu je společně hledat možnosti výuky filosofie a výuky jdoucí za hranici jednotlivých předmětů a osvojovat si kompetence potřebné k výuce překračující pouto k jednotlivým vědním oborům. Tento předmět může být - po domluvě se studujícími - realizován v různých podobách, a to např. s těžištěm posunutým spíše k teorii, praxi či v k projetkovém pojetí. Nově je výuka tohoto předmětu opřena o aktualizovanou digitální oporu v moodlu a též o platformu MS Teams. Dále bude nově kladen důraz na rozvíjení schopnosti studentů reflektovat fenomény pozorované ve prezenční a distanční výuce či komunikované zkušenými vyučujícími při reflexi jejich praxe. Tento kurz zohlední podněty a trendy související s digitalizací výuky, jež byla urychlena epidemiologickou situací v š.r. 2020-2021.