Charles Explorer logo
🇨🇿

Syndrom CAN

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPNY4P035B

Anotace

Předmět je zaměřen na problematiku syndromu Child Abuse and Neglect (týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte) a násilí v rodině z pohledu oběti (dítěte) a pachatele (pečující osoby). Objasňuje definici a základní formy. Zdůrazňuje potřebu interdisciplinárního přístupu, prevence a mapuje angažovanost státních i nestátních institucí v ČR i v zahraničí. Cíl předmětu: Cílem předmětu je seznámit se s problematikou násilí v rodině, především syndromem týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte. Naučit se orientovat v intervenčních kompetencích pedagogických pracovníků v rámci interdisciplinární spolupráce při ochraně dětí. Přehled výukových témat:

1. Terminologie - týrání, sexuální (pohlavní) zneužívání dětí, zanedbávání.

2. Etiopatogeneze, etiologie a rizikové faktory týkající se syndromu CAN.

3. Projevy a následky syndromu CAN.

4. Diagnóza syndromu CAN.

5. Reakce pracovníků.

5. Legislativní rámec.

6. Prevence a optimalizace řešení konkrétních situací.

7. Řešení modelových situací.