Charles Explorer logo
🇨🇿

Aplikovaná etika

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPNY4P103C

Anotace

Předmět představuje aplikovanou etiku jako disciplínu, která není instalována jako čistě teoretická, ale v rovině každodenního rozhodování se nad našimi postoji a rozhodováními ve vztazích s druhými lidmi, studenty a rodiči. Pozornost bude věnována nejen klasickým teoretickým východiskům řešení morálních a etických dilemat, ale i současným teoriím (např. metaetice, bioetice apod.), aby studenti měli základní vhled do současných otázek etiky v kontextu pedagogické, učitelské praxe. Cíl předmětu: Cílem předmětu je uvést studenty do aplikované etiky, tj. alternací řešení etických a morálních rozhodování v běžné životní, učitelské praxi, v nichž se každodenně nacházíme a musíme je řešit v rovině dilemat, která nemají (jako ve vědě) jednoznačné řešení. Jde zejména o diskuzi v rovině každodenních morálních i etických konfliktů. Přehled výukových témat:

1. Význam slova ETIKA (ethos a éthos) v kontextu s naším každodenním jednáním ve školních i běžných skupinových situacích. Etika a etiketa. Smysl tradice jako předpokladu porozumění.

2. Rozlišení mezi etikou a morálkou v jednání se žáky, studenty i jejich rodiči. Na příkladech z každodenního života se naučit rozlišovat morálku jako faktické rozhodnutí, nikoliv teoretický závěr.

3. Legální a legitimní postoj v našem chování v kontextu se svědomím.

4. Variabilita etických postojů: mravní normy, idea dobra, etika ctnosti, povinnosti a prospěšnosti. Pojetí liberalismu a problém nihilismu. Vhled do klasických teorií etiky a morálky u klasických představitelů filozofie.

5. Prameny mravních norem a kodexy (euroamerická tradice založená na judaismu, antiky a křesťanství) a odlišné tradice jiných mravních norem a kodexů z odlišných kultur a náboženství.

6. Dialog mezi odlišnými mravními a etickými tradicemi žáků a studentů z jiných kultur v každodenním setkávání. Ukázky odlišností postojů jednotlivých náboženství k lidskému životu z úhlu praktických postojů v případě lidského zdraví a nemoci. Ukázky nekompatibility.

7. Klasický princip dvojího účinku: rozlišení mezi zamýšlenými a předvídanými důsledky našeho rozhodování. Příklady z praxe.

8. Hledání možností, jak řešit morální i etické konflikty na příkladech běžných kazuistik každodennosti. Diskuze

9. Nahlédnutí do interpretace morálky u učitelů humanitně, a naopak technicky orientovaných v postojích k morálce a vědě při výuce.

10. Tolerance v případě mravních a etických nesouladů, volba strategie řešení, které sledují za cíl dosažení akceptované tolerance. Příklady ze školního prostředí, které nelze jednoznačně vyřešit.