Charles Explorer logo
🇨🇿

Obecná didaktika a školní pedagogika

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPNZ0P101A

Sylabus

1.         Obecná didaktika jako vědní disciplína, různá pojetí jejího místa v pedagogických vědách a v praxi učitelské profese v historickém a mezinárodním kontextu. Didaktický výzkum, informační zdroje.2.         Teoretické základy vyučování a učení, paradigmata učení a jejich didaktické implikace. Determinanty výuky.3.         Výchovně-vzdělávací cíle a jejich klíčové postavení v procesu plánování a realizace výuky. Vztahy mezi cíli, hodnocením výsledků učení a činnostmi žáků.4.         Cíle a prostředky pedagogické diagnostiky, hodnocení výsledků učení žáků, formativní hodnocení. Výsledky českých žáků v mezinárodním srovnání.5.         Modely výuky, výukové strategie, metody vyučování, organizační formy výuky. Transmisivní vyučování, podmínky pro jeho efektivní realizaci, frontální interaktivní výuka.6.         Konstruktivistické vyučování a podmínky pro jeho efektivní realizaci, badatelsky orientovaná výuka.7.         Sociálně orientované modely výuky, efektivně vedené kooperativní vyučování.8.         Potřeby žáků ve výuce, didaktické prostředky individualizace a personalizace výuky.9.         Základy teorie kurikula. Analýza systému a struktury kurikulárních dokumentů v ČR, fáze implementace kurikula a proces plánování.10.      Základní právní normy ve školství, dokumentace škol, pracovněprávní otázky ve školní praxi.

Anotace

Předmět rozvíjí obecné předpoklady pro učitelskou profesi, teoretické poznatky propojuje s didaktickou analýzou konkrétních výukových situací v podmínkách školského systému v ČR. Přináší nezbytnou základní orientaci v legislativním prostředí ve školství.

Vede studující k porozumění základním plánovacím, výukovým, organizačním a evaluačním činnostem učitele.

Studijní programy