1. Obecná didaktika jako vědní disciplína, různá pojetí jejího místa v pedagogických vědách a v praxi učitelské profese v historickém a mezinárodním kontextu. Didaktický výzkum, informační zdroje.2. Teoretické základy vyučování a učení, paradigmata učení a jejich didaktické implikace. Determinanty výuky.3. Výchovně-vzdělávací cíle a jejich klíčové postavení v procesu plánování a realizace výuky. Vztahy mezi cíli, hodnocením výsledků učení a činnostmi žáků.4. Cíle a prostředky pedagogické diagnostiky, hodnocení výsledků učení žáků, formativní hodnocení. Výsledky českých žáků v mezinárodním srovnání.5. Modely výuky, výukové strategie, metody vyučování, organizační formy výuky. Transmisivní vyučování, podmínky pro jeho efektivní realizaci, frontální interaktivní výuka.6. Konstruktivistické vyučování a podmínky pro jeho efektivní realizaci, badatelsky orientovaná výuka.7. Sociálně orientované modely výuky, efektivně vedené kooperativní vyučování.8. Potřeby žáků ve výuce, didaktické prostředky individualizace a personalizace výuky.9. Základy teorie kurikula. Analýza systému a struktury kurikulárních dokumentů v ČR, fáze implementace kurikula a proces plánování.10. Základní právní normy ve školství, dokumentace škol, pracovněprávní otázky ve školní praxi.
Předmět rozvíjí obecné předpoklady pro učitelskou profesi, teoretické poznatky propojuje s didaktickou analýzou konkrétních výukových situací v podmínkách školského systému v ČR. Přináší nezbytnou základní orientaci v legislativním prostředí ve školství.
Vede studující k porozumění základním plánovacím, výukovým, organizačním a evaluačním činnostem učitele.