Charles Explorer logo
🇨🇿

Prevence rizikového chování

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPNZ0Q119B

Sylabus

Cílem kurzu je seznámit studenty se specifiky prevence rizikového chování v kontextu resortu školství. V seminářích budou studenti rozvíjet své kompetence v oblasti zásad efektivní prevence, s důrazem na spolupráci jednotlivých zainteresovaných subjektů.

Bude akcentován současný systém školské prevence, prioritně pak primární prevence RCH (všeobecná, selektivní, indikovaná). Primární prevence RCH u dětí a dospívajících se zaměřuje prioritně na předcházení rozvoje rizik, které směřují zejména k těmto rizikovým projevům v chování žáků: agrese, šikana, kyberšikana, násilí, vandalismus, intolerance, antisemitismus, extremismus, rasismus a xenofobie, homofobie, záškoláctví, závislostní chování, užívání všech návykových látek, netolismus, gambling, rizikové sporty a rizikové chování v dopravě, spektrum poruch příjmu potravy, negativní působení sekt, sexuální rizikové chování, Spektrum efektivní prevence musí zahrnovat širší kontext témat, nikoli se soustředit pouze na otázku prevence zneužívání návykových látek.

Obecně můžeme říci, že hlavními cíli programů je podpora zdravého způsobu života, rozvoj zdravých interpersonálních vztahů a zdravého sebepojetí dětí a dospívajících. Studenti získají přehled o rolích jednotlivých školních poradenských pracovišť v této otázce (zejména školního metodika prevence) a jejich vzájemné spolupráci, budou obeznámeni s koncepcí minimálního preventivního programu školy a evaluací preventivních programů.

Budou představeny příklady dobré praxe, kontakty na poskytovatele programů prevence.Osnova předmětu po jednotlivých blocích/týdnech:- Základní definice primární prevence rizikového chování, zasazení do kontextu prevence sekundární a terciární, systém školské primární prevence- Jednotlivé typy rizikového chování a jejich specifika- Rozdělení preventivních aktivit: specifická a nespecifická primární prevence, aktivity realizované školou a externisty, typičtí poskytovatelé primární prevence- Cílové skupiny primární prevence (dle věku a rizikovosti)- Rizikové a protektivní faktory na úrovní jedince, školy, vrstevníků, rodiny a společnosti- Úrovně prevence dle rizikovosti cílové skupiny: prevence všeobecná, selektivní a indikovaná, vzdělání a kompetence pracovníků na jednotlivých úrovních primární prevence- Efektivita primární prevence, parametry efektivního preventivního programu, Standardy v primární prevenci - Koncepce primární prevence na škole, školní preventivní program, zdravá škola- Seznámení s efektivními programy primární prevence (Kočičí zahrada, Unplugged, Boys a Girls plus, Zipyho kamarádi apod.)- Složení efektivního programu, informace k závěrečnému kolokviu- Role poradenských služeb v prevenci- Výzkum a evaluace v primární prevenci- právní rámec PPRCH ve školách

Anotace

Cílem kurzu je seznámit studenty se specifiky prevence rizikového chování v kontextu resortu školství. V seminářích budou studenti rozvíjet své kompetence v oblasti zásad efektivní prevence, s důrazem na spolupráci jednotlivých zainteresovaných subjektů. Bude akcentován současný systém školské prevence, prioritně pak primární prevence RCH (všeobecná, selektivní, indikovaná). Primární prevence RCH u dětí a dospívajících se zaměřuje prioritně na předcházení rozvoje rizik, které směřují zejména k těmto rizikovým projevům v chování žáků: agrese, šikana, kyberšikana, násilí, vandalismus, intolerance, antisemitismus, extremismus, rasismus a xenofobie, homofobie, záškoláctví, závislostní chování, užívání všech návykových látek, netolismus, gambling, rizikové sporty a rizikové chování v dopravě, spektrum poruch příjmu potravy, negativní působení sekt, sexuální rizikové chování, Spektrum efektivní prevence musí zahrnovat širší kontext témat, nikoli se soustředit pouze na otázku prevence zneužívání návykových látek. Obecně můžeme říci, že hlavními cíli programů je podpora zdravého způsobu života, rozvoj zdravých interpersonálních vztahů a zdravého sebepojetí dětí a dospívajících.

Studenti získají přehled o rolích jednotlivých školních poradenských pracovišť v této otázce (zejména školního metodika prevence) a jejich vzájemné spolupráci, budou obeznámeni s koncepcí minimálního preventivního programu školy a evaluací preventivních programů. Budou představeny příklady dobré praxe, kontakty na poskytovatele programů prevence.

Osnova předmětu po jednotlivých blocích/týdnech:

- Základní definice primární prevence rizikového chování, zasazení do kontextu prevence sekundární a terciární, systém školské primární prevence

- Jednotlivé typy rizikového chování a jejich specifika

- Rozdělení preventivních aktivit: specifická a nespecifická primární prevence, aktivity realizované školou a externisty, typičtí poskytovatelé primární prevence

- Cílové skupiny primární prevence (dle věku a rizikovosti)

- Rizikové a protektivní faktory na úrovní jedince, školy, vrstevníků, rodiny a společnosti

- Úrovně prevence dle rizikovosti cílové skupiny: prevence všeobecná, selektivní a indikovaná, vzdělání a kompetence pracovníků na jednotlivých úrovních primární prevence

- Efektivita primární prevence, parametry efektivního preventivního programu, Standardy v primární prevenci

- Koncepce primární prevence na škole, školní preventivní program, zdravá škola

- Seznámení s efektivními programy primární prevence (Kočičí zahrada, Unplugged, Boys a Girls plus, Zipyho kamarádi apod.)

- Složení efektivního programu, informace k závěrečnému kolokviu

- Role poradenských služeb v prevenci

- Výzkum a evaluace v primární prevenci

- právní rámec PPRCH ve školách