Charles Explorer logo
🇨🇿

Spolupráce učitele a asistenta pedagoga

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPNZ0Q160C

Sylabus

Tematické členění speciálně-pedagogického modulu (4 bloky po 4 hodinách, celkem 16 hod): 1.       blok: Vymezení role asistenta pedagoga (pracovní činnosti, kontext organizace a pracoviště), jeho metodické a odborné vedení, pozice v pracovním týmu na škole;   2.       blok: Úpravy místní, časové a prostorové v práci AP s žákem s tělesným postižením

         Aplikace podpůrných opatření u žáků s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním;   3.       blok: Úpravy místní, časové a prostorové v práci AP s žákem se zrakovým postižením

           Aplikace podpůrných opatření u žáků se zrakovým postižením;   4.       blok: Úpravy místní, časové a prostorové v práci AP s žákem s mentálním postižením a poruchou autistického spektra, aplikace podpůrných opatření u žáků s mentálním postižením a s poruchou autistického spektra.    

Tematické členění psychologického modulu (2 bloky po 4 hodinách + 2 hodiny práce v moodle prostředí - celkem 10 hodin): 1.       blok: Rozdělení rolí při práci ve dvoučlenném týmu –  možnosti, typy osobností, mé silné a slabé stránky; umění zpětné vazby – způsoby efektivní komunikace, negativní zpětná vazba, pozitivní zpětná vazba   2.       blok: Vyučovací hodina ve dvou – příprava, realizace, reflexe; příklady dobré praxe – praktické rady; na co si dát pozor – rizikové oblasti (komunikace s rodiči, se žáky,…)

Anotace

V běžných základních školách stoupá počet asistentů pedagoga. Učitelé jsou postaveni před hotovou věc a ze sólo-akce, na kterou byli zvyklí, jsou nuceni kooperovat s dalším pedagogickým pracovníkem.

Absolventi pedagogických fakult nejsou na tento způsob práce připraveni a dochází k mnoha zbytečným konfliktům. V kurzu Spolupráce učitele a asistenta pedagoga, který je realizován jako součást projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání na PedF UK“ (reg. č.

CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_038/0006965), si studenti učitelství v rámci speciálně-pedagogického modulu zvýší znalosti o možnostech společné organizace individualizované práce žáků se SVP pedagogem a asistentem pedagoga s ohledem na specifika vzdělávacích potřeb žáků v základní škole a v rámci psychologického modulu si prakticky vyzkouší, jak s asistentem pedagoga ve vyučovací hodině komunikovat a spolupracovat.