Charles Explorer logo
🇨🇿

Handling a facilitace žáků s tělesným a zrakovým handicapem

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPNZ0S162C

Sylabus

Obsah kurzu je rozložen do 2 tematicky zaměřených teoretických  bloků  a 4 bloků praktického výcviku (24 hodin kontaktní výuky celkem) provázených samostatným zpracováním písemné reflexe obou tematických částí (6 hodin celkem):

1.       Tématický blok (4 hod): Handling, facilitace – úvod, terminologické vymezení, význam Základní pojmy z biomechaniky pohybu, Korigovaný sed, facilitace jemné motoriky a  grafomotoriky Strategie/techniky přesunů žáků - uživatelů vozíku

2.       Tématický blok (4 hod) Facilitace zrakových funkcí Dopady zrakového postižení ve vzdělávacím procesu Reedukační a kompenzační podpora dětí se zrakovým postižením

3.       Blok praktického výcviku : handling a facilitace žáka s tělesným postižením (4 hod)

4.       Blok praktického výcviku:  facilitace žáka s postižením zraku (4 hod)

5.       Blok praktického výcviku:  role AP ve výuce žáka s tělesným postižením (4 hod)

6.       Blok praktického výcviku:  role AP ve výuce žáka se zrakovým postižením (4 hod)

7.       Zpracování reflexe

1. tématického bloku s využitím praktické zkušenosti (3 hod)

8.       Zpracování reflexe

2. tématického bloku s využitím praktické zkušenosti (3 hod)   Metody:  teoretická výuka „open book“ bude provázena prezentací kazuistik a reflektovaným praktickým výcvikem studentů.

Anotace

Kurz seznamuje se základy handlingu a biomechaniky pohybu, s jemně motorickou a grafomotorickou funkcí ruky, s možnostmi žákova aktivního i asistovaného pohybu ve škole při tělesném a zrakovém handicapu. Studenti se naučí identifikovat deficit v pohybové funkci ruky u centrální i periferní obrny, osvojí si způsoby manipulace s žáky při deficitech motorických i zrakových, naučí se podporovat žáky s handicapem v ADL.

Kurz je součástí nabídky předmětů v rámci projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání na PedF UK“ (reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_038/0006965), podaktivita Rozvoj kompetencí studentů-budoucích učitelů propojováním teoretické a praktické výuky.