Obsah kurzu je rozložen do 2 tematicky zaměřených teoretických bloků a 4 bloků praktického výcviku (24 hodin kontaktní výuky celkem) provázených samostatným zpracováním písemné reflexe obou tematických částí (6 hodin celkem):
1. Tématický blok (4 hod): Handling, facilitace – úvod, terminologické vymezení, význam Základní pojmy z biomechaniky pohybu, Korigovaný sed, facilitace jemné motoriky a grafomotoriky Strategie/techniky přesunů žáků - uživatelů vozíku
2. Tématický blok (4 hod) Facilitace zrakových funkcí Dopady zrakového postižení ve vzdělávacím procesu Reedukační a kompenzační podpora dětí se zrakovým postižením
3. Blok praktického výcviku : handling a facilitace žáka s tělesným postižením (4 hod)
4. Blok praktického výcviku: facilitace žáka s postižením zraku (4 hod)
5. Blok praktického výcviku: role AP ve výuce žáka s tělesným postižením (4 hod)
6. Blok praktického výcviku: role AP ve výuce žáka se zrakovým postižením (4 hod)
7. Zpracování reflexe
1. tématického bloku s využitím praktické zkušenosti (3 hod)
8. Zpracování reflexe
2. tématického bloku s využitím praktické zkušenosti (3 hod) Metody: teoretická výuka „open book“ bude provázena prezentací kazuistik a reflektovaným praktickým výcvikem studentů.
Kurz seznamuje se základy handlingu a biomechaniky pohybu, s jemně motorickou a grafomotorickou funkcí ruky, s možnostmi žákova aktivního i asistovaného pohybu ve škole při tělesném a zrakovém handicapu. Studenti se naučí identifikovat deficit v pohybové funkci ruky u centrální i periferní obrny, osvojí si způsoby manipulace s žáky při deficitech motorických i zrakových, naučí se podporovat žáky s handicapem v ADL.
Kurz je součástí nabídky předmětů v rámci projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání na PedF UK“ (reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_038/0006965), podaktivita Rozvoj kompetencí studentů-budoucích učitelů propojováním teoretické a praktické výuky.