Charles Explorer logo
🇬🇧

Research Integrity and Ethics

Class at Faculty of Education |
OPNZ0Z171C

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1.       Úvod do kurzu – seznámení účastníků navzájem a s on-line prostředím, cíle kurzu

2.       Proč integrita a etika: Vybrané problémy současné vědy – milníky vývoje etiky výzkumu, krize reprodukovatelnosti a ztráta důvěryhodnosti současné vědy, plagiátorství aj.

3.       Co je vědecká integrita a etika výzkumu (etika vědecké práce obecně a specifické senzitivní oblasti výzkumu), hlavní etické kodexy, vztah k profesní etice pomáhajících profesí

4.       Rozhodování v etických otázkách, aplikace etických kodexů v praxi: hlavní etické teorie jako rámec rozhodování, redukce subjektivismu prostřednictvím etických komisí, proces etického (sebe)posouzení projektu výzkumu

5.       Vědecká integrita při využití specifických výzkumných metod (kvantitativní a kvalitativní výzkum, big data aj.)

6.       Ochrana účastníků, informovaný souhlas, zranitelné skupiny (děti jako účastníci výzkumu)

7.       Etické aspekty vztahu studenta a vedoucího práce, vzájemná očekávání, možné konfliktní situace a jejich řešení

8.       Etika týmové práce, možné zdroje konfliktů a jejich řešení (autorství a spoluautorství, ochrana duševního vlastnictví apod.

9.       Psaní zprávy o výzkumu, publikační proces a jeho etická úskalí, konflikt zájmů

10.       Potenciální etická rizika diplomových prací účastníků, dobrá, špatná a sporná praxe ve výzkumu, kde a jak hledat pomoc v etických otázkách

Annotation

The course covers the general foundations of responsible conduct of research and issues related to research with (vulnerable) humans. It will take place in a blended form: using not only a moderated online environment but also contact teaching, including group activities simulating interpersonal conflicts, etc.

The concepts and procedures discussed will be applied to actual diploma theses of students - course participants. The target competencies will increase the ability of students to use critically and comprehensively research findings in their further employment, work in a team, apply reflective procedures in their own work and solve ethical problems.

The acquired skills will also be appreciated by those who are considering doctoral studies or want to find job in the area of research and development activities. The course is hybrid: study aids are created in English in cooperation with the universities of Ljubljana and Utrecht, teaching / student work will be in Czech and will be open to students of other faculties of Charles University.