Charles Explorer logo
🇨🇿

Integrita a etika ve výzkumu

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPNZ0Z171C

Sylabus

1.       Úvod do kurzu – seznámení účastníků navzájem a s on-line prostředím, cíle kurzu

2.       Proč integrita a etika: Vybrané problémy současné vědy – milníky vývoje etiky výzkumu, krize reprodukovatelnosti a ztráta důvěryhodnosti současné vědy, plagiátorství aj.

3.       Co je vědecká integrita a etika výzkumu (etika vědecké práce obecně a specifické senzitivní oblasti výzkumu), hlavní etické kodexy, vztah k profesní etice pomáhajících profesí

4.       Rozhodování v etických otázkách, aplikace etických kodexů v praxi: hlavní etické teorie jako rámec rozhodování, redukce subjektivismu prostřednictvím etických komisí, proces etického (sebe)posouzení projektu výzkumu

5.       Vědecká integrita při využití specifických výzkumných metod (kvantitativní a kvalitativní výzkum, big data aj.)

6.       Ochrana účastníků, informovaný souhlas, zranitelné skupiny (děti jako účastníci výzkumu)

7.       Etické aspekty vztahu studenta a vedoucího práce, vzájemná očekávání, možné konfliktní situace a jejich řešení

8.       Etika týmové práce, možné zdroje konfliktů a jejich řešení (autorství a spoluautorství, ochrana duševního vlastnictví apod.

9.       Psaní zprávy o výzkumu, publikační proces a jeho etická úskalí, konflikt zájmů

10.       Potenciální etická rizika diplomových prací účastníků, dobrá, špatná a sporná praxe ve výzkumu, kde a jak hledat pomoc v etických otázkách

Anotace

Kurz seznamuje se základními pravidly odpovědného provádění výzkumu obecně a výzkumu se (zranitelnými) lidskými účastníky zvláště. Bude probíhat v moderovaném on-line prostředí, ale také s kontaktní výukou včetně skupinových aktivit simulujících interpersonální konflikty apod.

Probírané pojmy a postupy budou průběžně aplikovány na aktuálně zpracovávané diplomové práce studentů – účastníků kurzu. Získané kompetence zvýší schopnost studentů využívat kriticky a s porozuměním výzkumná zjištění v pedagogické praxi, pracovat v týmu, uplatňovat ve vlastní práci reflexivní postupy a řešit etické problémy.

Nabyté dovednosti ocení také ti, kdo uvažují o pokračování v doktorském studium nebo se chtějí profesionálně věnovat výzkumné a vývojové činnosti. Kurz je hybridní: studijní opory jsou vytvářeny v angličtině ve spolupráci s univerzitami v Lublani a Utrechtu, výuka na PedF UK bude probíhat v češtině a bude otevřena i studentům jiných fakult Univerzity Karlovy.