Témata: 1. Úvod do studia, cíle výuky, studijní materiály a organizace výuky. Historie civilní obrany a ochrany, Ženevské úmluvy a dodatkové protokoly, právní předpisy.
Mimořádné události (MU), klasifikace MU, možná ohrožení v ČR a v zahraničí, předcházení vzniku, reakce, nejčastější MU v ČR. Identifikace rizik spojených s pořádáním školních aktivit ve škole i mimo.2.
Integrovaný záchranný systém, základní a ostatní složky, možnosti spolupráce při vzdělávacích aktivitách.3.Opatření ochrany obyvatelstva – varování, ukrytí, evakuace, nouzové přežití, individuální ochrana. Zásady aplikace jednotlivých opatření v rámci školních aktivit. 4.
Tísňové volání, komunikace při mimořádných událostech, psychosociální pomoc. 5. Rámcové vzdělávací programy pro další vzdělávání a začlenění problematiky ochrany člověka za běžných rizik a mimořádných událostí. 6.
Didaktické pomůcky pro výuku OČBRMU – technické, audiovizuální, interaktivní, edukativní materiály, učebnice, metodické listy, výchovné deskové hry a další pomůcky pro výuku. 7. Péče o zdraví I.
Prevence v péči o zdraví, bezpečné chování při MU ohrožující život a zdraví jedinců i celých skupin obyvatelstva. 8. Péče o zdraví II.
První pomoc. 9. Prevence kriminality, dětská kriminalita. 10.
Základní dětská bezpečnost, bezpečnostní architektura. Ochrana „měkkých cílů“. 11.
Objektová bezpečnost školských zařízení. 12. Zásady chování při agresivním napadení útočníkem v prostorách školy.
V rámci výuky bude představen vývoj civilní ochrany a úkoly zejména veřejné správy při zajišťování bezpečnosti. V úvodu předmětu jsou studentům prezentovány nejdůležitější právní předpisy a vymezení základních pojmů uvedených témat.
Je řešeno začlenění problematiky Ochrana člověka za běžných rizik a mimořádných událostí do rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání. V procesu studia si studenti osvojí poznatky k realizaci správného chování při mimořádné události, svépomoci a vzájemné pomoci, základní dovednosti a znalosti, jak předcházet mimořádným událostem a jak chránit sebe a svěřené žáky v případě jejího vzniku.
Předmět je zakončen písemným testem z probírané problematiky.